Tinklalapio logotipas
Grįžti

„Education Talks“ – įtrauktis žvelgiant per mitų ir veiksmų prizmę
event 2019-05-17 label_outline Aktualijos

„Education Talks“ – įtrauktis žvelgiant per mitų ir veiksmų prizmę

Įtraukiosios mokyklos vis dar nėra gyvenimo tikrovė. Vis dar egzistuoja nemažai pavojingų švietimo mitų, atstumiančių kai kuriuos mokinius ir jų šeimos narius. Kita vertus, su ugdymu susiję veiksmai taip pat nuolat skatina kelti kartelę. Norėdami daugiau sužinoti apie šį klausimą kalbėjomės su Serra Húnter programos docente iš Universitat Autònoma de Barcelona ir organizacijos „European Toolkit for Schools“ tarybos nare Teresa Sordé Martí.

 

Kokią įtaką švietimo mitai daro vaikų mokykliniam ugdymui?

Visi žinome, kad visai Europai būdinga ilgalaikė ir nuolatinė nelygybė. Tai rodo statistiniai duomenys, be to, mes visada žinome, kam kyla didžiausia grėsmė palikti mokyklą. Tai mes žinome. Žvelgdami į statistinius duomenis ir į tai, kaip juos renkame, matome aiškų ryšį. Vaikai, kurių šeimos nariai nėra labai išsilavinę, arba kurie yra kilę iš socialiai nepalankios aplinkos, linkę nebaigti mokyklos dažniau, negu kilę iš kitokių šeimų. Tokia tikrovė. Problema yra ta, kad kartais šis ryšys laikomas priežastiniu ryšiu – šeimos pasmerkiamos, lyg mokyklą vaikas būtų palikęs dėl jų kaltės. Šis pražūtingas švietimo mitas labai greitai išplito tarp daugelio mokytojų, tarp politikų, daugelyje mokyklų. Jam pritarė netgi šeimos.

Tačiau taikant šeimų švietimo programas ir pradėjus mokytis, taip pat pradėjus skatinti sąveiką, kultūrinę ir švietimo sąveiką su vaikais, iš nepalankioje socialinėje aplinkoje esančių šeimų kilusiems vaikams ima neblogai sektis. Pavyzdžiui, jie pradeda kalbėti apie knygą, kurią skaito, pavyzdžiui, ruošdamiesi literatūrinei diskusijai. Tai irgi atskleidžia mūsų tyrimas. Taigi šeimos švietimas leidžia nutraukti šį nelygybės ciklą ir panaikinti švietimo mitą, kuris pasmerkia nesėkmei tūkstančius Europos mokinių.

Kokių veiksmų gali imtis mokyklos, norėdamos tapti įtraukesnės?

Tokių sėkmingų ugdymo veiksmų pavyzdžiai gali būti, pavyzdžiui, sąveikiosios grupės. Mokiniai klasėse suskirstomi į nedideles nevienalytes grupeles, o kiekvieną tokią grupelę prižiūri suaugęs asmuo. Šio asmens uždavinys yra palengvinti mokinių tarpusavio sąveiką. Taigi norėdamas pereiti į kitą grupę, į kitą grupelę, jis turi įsitikinti, kad visi mokiniai atliko jiems skirtas užduotis. Tai būdas keturis ar penkis kartus pagerinti instrumentinį mokymąsi, kurį gauna mokiniai, ir taip pat gerinti bendravimą. Pavyzdžiui, jeigu man sunku bendrauti su Mustafa, tačiau matau, kad Mustafa padeda man išspręsti sunkų matematikos uždavinį, imsiu žvelgti į jį kitomis akimis. Taigi tai būdas pagerinti mokinių bendravimą ir mokyklos klimatą.

Taip pat – stiprinti bendruomenę, nes asmenys, kurie padeda, sąveikiosioms grupėms, gali būti neraštingos motinos. Tiesą sakant, būtent neraštingos romų tautybės moterys ateina į klases ir savanoriškai dirba su sąveikiosiomis grupelėmis. Tai tik vienas tokių sėkmingų ugdymo veiksmų pavyzdys, o tokių veiksmingų pavyzdžių ir priemonių yra kur kas daugiau. Juos rasite „European Toolkit for Schools“ – kruopščiai atrinktų praktinių užduočių, veiksmų ir išteklių saugykloje, kurią padeda tvarkyti mokslininkų bendruomenė. Šie ištekliai padeda užkirsti kelią mokyklos nebaigimo problemai.

Kaip mokyklos gali įgyvendinti minėtus veiksmus?

Pradėti įgyvendinti sėkmingas ugdymo priemones nusprendžia pati mokykla, mokymosi bendruomenė. Tai iš „apačios į viršų“ vykstantis procesas. Taigi tai reiškia, kad kiekvienos mokyklos patirtis unikali. Kartais tai daryti paskatina mokytojas, perskaitęs apie tokias priemones arba baigęs mokymo kursus, ir susipažinęs su sėkmingais ugdymo veiksmais. Jas gali pradėti įgyvendinti ir kiti asmenys, pasinaudodami „European Toolkit for Schools“. Plėsti sėkmingus ugdymo veiksmus skatina ir „Erasmus+“ projektai. Kita vertus, pavyzdžiui, Lotynų Amerikoje tokių veiksmų ėmėsi privati įmonė , įgyvendindama vieną iš savo socialinių projektų, kuri šią praktiką skleidžia aštuoniose Lotynų Amerikos šalyse.

 School Education Gateway