Tinklalapio logotipas
Grįžti

VDU – išskirtinis verslumo centras studentams, kur mokomasi per patirtį
event 2019-12-05 domain Nacionalinė švietimo agentūra label_outline Aktualijos

VDU – išskirtinis verslumo centras studentams, kur mokomasi per patirtį

Verslumas nėra lygus verslui, nes verslumas yra gebėjimas savo idėjas paversti darbais, nesvarbu ar jos atneš finansinę grąžą ar teiks tik emocinę vertę. Nuo tokio sakinio prasideda susitikimas su Vytauto Didžiojo universiteto Verslo praktikų centro (VPC) naujais „Verslumo akademijos“ dalyviais. Ir nors pati verslumo koncepcija populiarumo Lietuvoje nestokoja, pastebima, kad studentų gretose pasigendama esminių kompetencijų, leidžiančių realizuoti jų sumanymus. Komandinis darbas, emocinis intelektas, kūrybinis mąstymas ir idėjų įgyvendinimas – tai, kas svarbu ugdant verslumo geną.

„Kai startuojame su nauja programa, praktiškai pusę metų skiriame vien tam, kad žmonės suprastų, kodėl yra svarbu dirbti komandoje ir kaip tai efektyviai realizuoti, kokie yra vaidmenys, atsakomybės ir komandose atsirandanti dinamika“, – išskiria centro vadovas Osvaldas Stripeikis. Šiandien VPC partnerių sąraše – apie 70 šalies ir tarptautinių įmonių.

Svarbiausia – studento tobulėjimas ir asmeninė iniciatyva

Per 4-erius metus, kiek veikia ši mokymų programa Vytauto Didžiojo universiteto studentams, šiuolaikiniam žmogui būtinų savybių sąrašas labai išsiplėtė.

„Iš pradžių manėme bendrai ugdyti verslumą. Pirminė idėja buvo kurti centrą, kuriame jaunimas mokytųsi kurti įmonę, organizaciją, ar tiesiog generuotų idėjas. Pamatėme, kad verslumas plačiąja prasme pasaulyje suprantamas kiek kitaip nei pas mus. Tai nėra tik verslo kūrimas ar verslo idėjų generavimas – tai tam tikras mąstymo būdas, išduodantis, kaip tu žiūri į pasaulį, į save, į santykį su kitais komandos nariais. Rezultatas būna ne tik verslo, bet ir bendrai socialinė idėja, projektas, iniciatyva, pakeičianti, pavyzdžiui, miestelio gyvenimą“, – dėstė pašnekovas.

Tai, kad judama tinkama linkme, rodo ne tik augantis verslo bendruomenės pasitikėjimas ir įsitraukimas, bet ir tarptautinis pripažinimas – vos kelerius metus gyvuojanti programa jau yra sulaukusi solidaus įvertinimo. Prieš metus prestižiniuose Europos verslininkystės skatinimo apdovanojimuose nominacijoje „Investicijos į verslumo įgūdžius“ VDU „Verslumo akademija“ pateko tarp trijų laureatų.

Šiandien VPC yra vieta, kur jauni žmonės – moksleiviai, studentai, verslo organizacijos, kitų organizacijų dalyviai – gauna alternatyvaus mokymosi programą, kurioje inovatyviais, interaktyviais metodais ugdomos žmonių kompetencijos, tarp jų – verslumas, komandiškumas, emocinis intelektas, kūrybiškumas. Galiausiai, tai vieta, kur primenama, kad verslininku yra ne gimstama, o tampama.

„Ilgą laiką gyvavo teiginys, kad verslininku gimstama – esą tai tam tikras įgimtų savybių rinkinys. Šiuolaikiniai neuromokslo tyrimai, žinios apie neuroplastiškumą visa tai neigia – daugelį dalykų mes, žmonės, išmokstame per patirtį. Mes galime pakeisti tam tikrus savo įgūdžius, įpročius, ugdyti naujas kompetencijas. Jei žmogus sakosi negalįs dirbti komandoje, nes tai esą ne jo kompetencija – tai su laiku, dirbant su savimi, save labiau pažįstant, žmogus įgyja šį įgūdį. Dar geresnis ir, tikėtina, daug kam artimesnis pavyzdys – viešojo kalbėjimo mokymasis“, – pasakojo VPC vadovas O. Stripeikis.

Anot jo, kartais prireikia ir metų, bet pirmąkart nedrąsiai pro duris įžengęs savimi nepasitikintis jaunuolis išeina įgijęs naujų kompetencijų, mokėdamas gryninti idėjas, jas pristatyti bei taip keisti jį supančią aplinką.

Rudenį kelios VDU studentų komandos išvyko į Stakliškes – nedidelį Lietuvos miestelį, kuriame turėjo pademonstruoti, kaip moka naudoti „Verslumo akademijoje“ įgytas kūrybiškumo technikas spręsti tam tikriems iššūkiams. Jaunuoliai ten gyveno keletą dienų, aktyviai bendravo su vietiniais gyventojais ir išsigryninę aktualias problemas keletą jų išsprendė, pavyzdžiui – spalvingai dekoravo vieną autobusų stotelę.

O. Stripeikio teigimu, gali kilti klausimas, ką turi bendro atliktas geras darbas su verslumu, tačiau pažvelgus atidžiau pastebima, kad siekiant realizuoti idėją, studentams teko imtis iniciatyvos, ieškoti netradicinių sprendimų būdų, megzti ryšius ir nuolat taikyti kūrybišką požiūrį, kai spaudžia laikas, o užduoties įgyvendinimo aplinkybės nuolat keičiasi. Tai kelias, kurį tenka praeiti kiekvienam versliam žmogui.

„Mes viską vertiname per studento iniciatyvą, jo asmeninį tobulėjimą ir vidinį pokytį. Būtent jis mums svarbiausia – kai „Verslumo akademijos“ programą baigęs žmogus prieina ir pasako „Ačiū, aš pasikeičiau“, vadinasi, viską atlikome teisingai“, – tikina O. Stripeikis.

Savianalizės svarba

Bet viskas vyksta palaipsniui. Šiuo metu VPC yra baigę beveik 1000 alumnų, tačiau kone visi pradėjo nuo pirmo žingsnio – drąsos kurti, noro pažinti ir laivės keisti ar keistis.

„Kai žmonės ateina į mūsų centrą, jie parodo įdomų santykį su žodžiu „verslumas“. Jaunimui bendrai trūksta komandinio darbo supratimo ir darbo komandoje principų. Kai startuojame su nauja programa, praktiškai pusę metų skiriame tam, kad žmonės suprastų, kaip dirbti komandoje, kokie yra vaidmenys, atsakomybės, komandos dinamika. Po mokyklos daug jaunuolių yra individualistai arba jų supratimas apie santykius yra paviršutiniškas. Gal tai neigiama socialinių tinklų įtaka. Daug tenka dirbti šia kryptimi – formuojant elementarius komandinio darbo principus. Apie konstruktyvų konfliktų sprendimą dar net nekalbame – čia jau kitas lygis“, – šypsojosi centro vadovas.

Dirbant su kūrybinėmis technikomis yra dvi paralelinės linijos, kurioms teikiamas didelis dėmesys – tai komandinis darbas ir asmeninis tobulėjimas. O. Stripeikis pastebi, jog žmonės šiais laikais nevertina savianalizės kompetencijos: neklausia savęs, kokios jų stipriosios pusės, kaip jie gali tobulėti, kaip ugdyti tam tikras kompetencijas, įgyti tam tikrus įgūdžius. Tai – gebėjimas reflektuoti apie savo patirtį, o gautas įžvalgas pritaikyti asmeniniam pokyčiui sukurti. „VDU Verslo praktikų centras“ yra vieta, kurioje skatinama ieškoti, klysti ir vėl pradėti iš naujo. Tik paskui prasideda metodikos ir kūrybiškumo technikos.

„Mūsų programose jau yra sudalyvavę beveik tūkstantis moksleivių ir studentų, informacija jau perduodama iš lūpų į lūpas. Pirmąkart čia apsilankę žmonės sako, kad išgirdo apie šį centrą iš kitų buvusių dalyvių, kurie čia įgijo stiprią patirtį. Tokie žmonės jau ateina sakydami norintys dirbti su savimi, komandoje, norintys atrasti naujų savo savybių, pavyzdžiui, kalbėti prieš auditoriją, generuoti idėjas ar kitaip išeiti iš asmeninės komforto zonos. Ateinantys dalyviai neabejoja, kad ši patirtis gali pasitarnauti ateities profesijoje arba kuriant savo karjerą. Ir, žinoma, jaučiamas noras išmokti inovatyvių metodikų“, – kalbėjo O. Stripeikis.

Išsilaisvinti iš stereotipų

Visos VPC mokymo programos paremtos organizacijos sukurtu EQ THINKING modeliu, sudarytu iš trijų pagrindinių elementų – patirties – kūrybos – iniciatyvos, bei pasaulyje plačiai taikomais „Experiential learning“ ir „Design thinking“ požiūriais. Jie grindžiami mokymosi per patirtį principais, orientacija į žmogų, sistemiškumu, bendradarbiavimo skatinimu, optimizmu, tarpdisciplininiu veikimu, eksperimentavimu ir interaktyvumu. Mokymai rengiami skirtingoms auditorijoms: moksleiviams, studentams, verslui  ir įvairios trukmės – nuo dienos iki metų. Mokymų metu ugdomos 4 pagrindinės verslumo kompetencijos – komandinis darbas, kūrybinis mąstymas, idėjų įgyvendinimas bei emocinis intelektas.

„Mes prisistatydami aiškiai deklaruojame – jūs ne tik ugdysitės, augsite, bet ir žinosite aiškius įrankius savo tikslams pasiekti. Šios visos paminėtos technikos yra plačiai naudojamos pasaulyje, tai taikoma kitų universitetų studijose. Tad studentas išmoksta to, ką pasaulyje verslo organizacijos naudoja kasdien, tad įsidarbinęs tarptautinėje įmonėje jis nesijaus pasimetęs“, – pabrėžė VPC vadovas.

Vytauto Didžiojo universiteto informacija