hero

Tarpdalykinės temos

Pilietinės visuomenės savikūra: Antikorupcija

Parsisiųsti sąrašą:

image Pilietinės visuomenės savikūraAntikorupcija

Pilietinės visuomenės savikūra 

Padedama mokiniams suvokti save kaip aktyvų pilietinės bendruomenės narį, siekiama ugdyti sąmoningus piliečius, suprantančius savo teises ir pareigas, gebančius konstruktyviai dalyvauti visuomenės ir valstybės gyvenime ir jį tobulinti. Siekiama, kad mokiniai suprastų, jog demokratijos kūrimas šeimoje, bendruomenėje, tautoje, valstybėje, pasaulyje – tai asmeninė ir bendruomeninė kiekvieno iš mūsų pareiga ir atsakomybė. 
Jungiant formalias ir neformalias ugdymo formas, įtraukiant mokinius į praktines pilietines ir socialines veiklas, mėginama pažadinti jaunimo pilietinį potencialą – leisti jam pajusti savo pilietines galias ir sąmoningai jas nukreipti darniai bendruomenei, valstybei kurti, o tuo pačiu suteikti tikro kūrybos džiaugsmo, pilietinės galios ir veikimo prasmės patyrimo. 
Bendruomeniškumas, savanorystė, aktyvus dalyvavimas viešajame gyvenime, demokratinės ir bendražmogiškos vertybės, laisvė, atsakomybė, lyderystė, sveika gyvensena, tautinė savimonė, mokymasis visą gyvenimą, kritinis mąstymas – tai ugdytinos savybės kuriant pilietinę visuomenę. 

Antikorupcija

Šia tarpdalykine tema siekiama prisidėti prie antikorupcinių nuostatų formavimo, skatinti jaunimo sąmoningumą, gebėjimą identifikuoti, atpažinti korupcijos apraiškas įvairiose viešojo gyvenimo situacijose, priimti teisingus sprendimus, tinkamai naudoti antikorupcines priemones ir dalyvauti korupcijos prevencijoje. Antikorupcinio ugdymo tematika: korupcijos ir antikorupcijos sampratos; korupcijos priežastys arba prielaidos: moralinės-dorinės, ekonominės, politinės, socialinės, psichologinės, antropologinės, religinės–kultūrinės; korupcijos formos: didžioji (sisteminė) ir smulkioji (buitinė); korupcijos sritys; korupcijos padariniai. 

Etika

Kitas kaip draugas. Draugystė asmeniniame gyvenime ir jos vertinimas šiuolaikinėje kultūroje.
Kuo nepotizmas (šeimos narių ir giminaičių protegavimas) bei romėniškas “klientelos” (klientai) reiškinys skiriasi nuo draugystės? […]

Lietuvių gestų kalba

1–2 klasių koncentras
Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos.

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

3–4 klasių koncentras
Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos.

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

5–6 klasių koncentras
Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos.

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas.

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Informacijos perdavimas [...]. Rengiamas pristatymas. [...] Kalbiniai žaidimai, eksperimentai [...]. Inscenizuojamos, vaidinamos įvairios situacijos (pagal galimybes įrašant). Dalyvaujama pokalbiuose [...] (pasakojama, aiškinama, reiškiama nuomonė). Aiškinamasi dažniau vartojamų sąvokų (ir iš kitų dalykų turinio) prasmė. [...]

7–8 klasių koncentras
Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos.

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas.

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Gaunama, renkama ir pristatoma informacija nurodytais tikslais [...]. Vertinamas pristatymas. Kritiškas klausymasis. Informacija iš lietuvių gestų kalbos šaltinių. [...] Monologinis kalbėjimas pagal įvestis. Analizuojami ir vertinami įvairūs vaizdo įrašai. Diskutuojama [...] aktualiomis temomis [...]. Interviu pagal pateiktus klausimus. Dalyvaujama viešuose pokalbiuose ar diskusijose. [...]

9–10 (I–II gimnazijos) klasių koncentras
Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas.

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Viešasis kalbėjimas. [...] Rengiamas ir pristatomas projektas mažai pažįstamiems adresatams. Diskutuojama įvairiomis temomis [...]. Išsakomos nuomonės, požiūriai, argumentuojama. [...] Interviu pasirinkta tema. Rengiami klausimai, imamas, apibendrinamas ir įvertinamas interviu. Stebimi filmai, bendruomenės renginiai, dokumentinės ir diskusinės televizijos laidos (ar vaizdo įrašai su vertimu) [...]. Kuriami ir skelbiami gestų kalbos tekstai (pavyzdžiui, vaizdo laiškai kitoms mokykloms, interneto svetainėms ar pan.). [...]

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos.

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

III–IV gimnazijos klasių koncentras
Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas.

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Viešasis kalbėjimas. Monologinė kalba. Rengiama kalba. Dalykinis pasisakymas. Diskutuojama socialinėmis ir kultūrinėmis temomis.

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Informacijos perdavimas [...]. Rengiamas pristatymas. [...] Kalbiniai žaidimai, eksperimentai [...]. Inscenizuojamos, vaidinamos įvairios situacijos (pagal galimybes įrašant). Dalyvaujama pokalbiuose [...] (pasakojama, aiškinama, reiškiama nuomonė). Aiškinamasi dažniau vartojamų sąvokų (ir iš kitų dalykų turinio) prasmė. [...]

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Gaunama, renkama ir pristatoma informacija nurodytais tikslais [...]. Vertinamas pristatymas. Kritiškas klausymasis. Informacija iš lietuvių gestų kalbos šaltinių. [...] Monologinis kalbėjimas pagal įvestis. Analizuojami ir vertinami įvairūs vaizdo įrašai. Diskutuojama [...] aktualiomis temomis [...]. Interviu pagal pateiktus klausimus. Dalyvaujama viešuose pokalbiuose ar diskusijose. [...]

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Viešasis kalbėjimas. [...] Rengiamas ir pristatomas projektas mažai pažįstamiems adresatams. Diskutuojama įvairiomis temomis [...]. Išsakomos nuomonės, požiūriai, argumentuojama. [...] Interviu pasirinkta tema. Rengiami klausimai, imamas, apibendrinamas ir įvertinamas interviu. Stebimi filmai, bendruomenės renginiai, dokumentinės ir diskusinės televizijos laidos (ar vaizdo įrašai su vertimu) [...]. Kuriami ir skelbiami gestų kalbos tekstai (pavyzdžiui, vaizdo laiškai kitoms mokykloms, interneto svetainėms ar pan.). [...]

Lietuvių gestų kalbos elementai, jų ryšiai bei funkcijos. [...] Plėtojamas lietuvių gestų kalbos žodynas. [...]

Pranešimo lietuvių gestų kalba kūrimas, perteikimas ir komunikacinė sąveika bei pranešimo analizė ir interpretavimas. Viešasis kalbėjimas. Monologinė kalba. Rengiama kalba. Dalykinis pasisakymas. Diskutuojama socialinėmis ir kultūrinėmis temomis.

Pilietiškumo pagrindai

Korupcija. Apibūdinamas korupcijos reiškinys ir neigiamos jo pasekmės viešajam interesui. Pasitelkiant pavyzdžius diskutuojama apie korupcijos prevencijos priemones.

Geografija

[...] Nagrinėjami tarptautinės prekybos ypatumai, pateikiami ir vertinami nesąžiningos prekybos pavyzdžiai. Nurodomos ir vertinamos globalizacijos teigiamos ir neigiamos pusės. [...]

Teisė

Rinkimų teisė. Analizuojama, kaip realizuojama rinkimų teisė, kaip atpažinti rinkimų teisės pažeidimus ir tinkamai į juos reaguoti.

Korupcinės veikos. Aiškinamasi, kaip atpažinti korupcines veikas, valstybės tarnautojų galimą piktnaudžiavimą savo įgaliojimais bei tarnybine padėtimi ir kam pranešti.

Nacionalinis saugumas ir krašto gynyba

Specialiųjų tyrimų tarnybos funkcijos kovoje su korupcija. Nagrinėjamos Specialiųjų tyrimų tarnybos funkcijos kovoje su korupcija. Pasitelkiant pavyzdžių argumentuotai diskutuojama apie kovos su korupcija svarbą užtikrinant valstybės nacionalinį saugumą.

Ekonomika ir verslumas

A1.3. Analizuoja rinkos dalyvių elgseną ir pinigų vaidmenį ekonomikoje. 

23.1.1. [...] Ekonomika suprantama kaip mokslas, nagrinėjantis ribotų išteklių naudojimą neribotiems norams tenkinti. [...] 

A3.3. Palygina skirtingas rinkos konkurencines struktūras.

23.1.3. [...] Supažindinama su ekonominėmis sistemomis, jos palyginamos, išskiriami sistemų privalumai ir trūkumai. Paaiškinamos rinkos ribotumo problemos. 

D1.3. Paaiškina valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų struktūrą ir nusako šešėlinės ekonomikos priežastis ir poveikį valstybės biudžetui. 

23.4.1. [...] Diskutuojama, kokiais atvejais valstybė skatina konkurenciją, kokiais – netgi ją sumažina. Vertinami atskiri valstybės sprendimai dėl konkurencijos rinkose.

Visuomeninis ugdymas

Ekonominiai procesai bendruomenėje.

[...] Aptariama, kodėl verslas ir namų ūkiai moka mokesčius valstybei. [...]

Inžinerinės technologijos

[...] Aptariamos korupcijos ir (ar) antikorupcijos sampratos, priežastys, formos, sritys ir padariniai.

Technologijos

7–8 klasių koncentras
Maisto ženklinimas ir sauga.

[...] Išskiriami, įvertinami dvejopi maisto standartai, maisto klastotės, veiksniai sudarantys prielaidas korupcijai, aptariama jų prevencija [...].

Pramonės ir paslaugų šakos.

[...] Įvardinamos korupcijos ir antikorupcijos galimos priežastys ir padariniai, prevencija.

9–10 (I–II gimnazijos) klasių koncentras
Pramonės, paslaugų šakos.

[...] Aiškinamasi korupcijos, antikorupcijos samprata, priežastys, padariniai, prevencija.

Rankdarbiai.

[...] Paaiškinama, kaip darbas vykdomas legaliai, kaip vykdyti individualią veiklą pagal verslo liudijimą ar pagal pažymą [...].

Pramonės ir paslaugų šakos.

[...] Apibūdinami tvarią gamybą, skaidrų verslą skatinantys veiksniai, dabartinė situacija, tendencijos.

Inovacijos ir dizainas.

[...] Aptariama [...] korupcijos ir antikorupcijos samprata, priežastys, padariniai, prevencija.

[...] Išskiriami, įvertinami dvejopi maisto standartai, maisto klastotės, veiksniai sudarantys prielaidas korupcijai, aptariama jų prevencija [...].

[...] Įvardinamos korupcijos ir antikorupcijos galimos priežastys ir padariniai, prevencija.

[...] Aiškinamasi korupcijos, antikorupcijos samprata, priežastys, padariniai, prevencija.

[...] Paaiškinama, kaip darbas vykdomas legaliai, kaip vykdyti individualią veiklą pagal verslo liudijimą ar pagal pažymą [...].

[...] Apibūdinami tvarią gamybą, skaidrų verslą skatinantys veiksniai, dabartinė situacija, tendencijos.

[...] Aptariama [...] korupcijos ir antikorupcijos samprata, priežastys, padariniai, prevencija.

Teatras

A3.3. Parodo savo sugalvotą trumpą etiudą ir (ar) personažą pamokoje, klasės, bendraamžių aplinkoje (pvz., dalijantis gerąja patirtimi tarp klasių).

Etiudo aptarimas. Mokiniai, parodę savo kūrinius klasės draugams, paaiškina įgyvendintus sumanymus, atspindinčius dabarties pilietinės visuomenės savikūrą.

Taikomosios technologijos

Siūtų tekstilės gaminių asortimentas. [...] Įvardina žinomiausius ir (ar) didžiausią patirtį turinčius tekstilės produktų gamintojus, prekių ženklus, intelektinės nuosavybės apsaugos problemas.

Paslaugos tekstilės industrijoje. [...] Išvardija veiksnius, sąlygojančius korupcijos atsiradimo galimybes įvairiuose produkto gyvavimo etapuose (kūrimo, gaminimo, realizavimo), teikia korupcijos prevencijos veiklos pasiūlymų.

Gaminio ir (ar) produkto dizaino objektai. [...] Aptaria gaminių gyvavimo etapus ir (ar) ciklus (gamybą, tiekimą, naudojimą ir utilizavimą) įvertina galimus korupcijos pasireiškimus ir jų prevenciją, reikiamus mokėti mokesčius (gyventojų pajamų mokestis, Sodros įmokos, prievolės mokėti PVM atsiradimas) [...].

Fizinis ugdymas

7–8 klasių koncentras
Pasitikėjimas savimi.

C1.4. [...] geba remtis olimpinėmis vertybėmis planuodamas individualias ar bendras su kitais fizinio aktyvumo veiklas.
Korupcijos prevencija. Aptariama korupcijos žala pasitikėjimui savimi (netinkamas inventorius ar sąlygos, korumpuotas teisėjavimas, kiti rezonansiniai atvejai).

9–10 (I–II gimnazijos) klasių koncentras
Disciplina komandoje.

C1.4. [...] Emociškai jautriose situacijose renkasi veikti pagal bendražmogiškąsias vertybes.
Aptariami korumpuoto teisėjavimo žala ir korupcijos prevencijos būdai.

C1.4. [...] geba remtis olimpinėmis vertybėmis planuodamas individualias ar bendras su kitais fizinio aktyvumo veiklas.
Korupcijos prevencija. Aptariama korupcijos žala pasitikėjimui savimi (netinkamas inventorius ar sąlygos, korumpuotas teisėjavimas, kiti rezonansiniai atvejai).

C1.4. [...] Emociškai jautriose situacijose renkasi veikti pagal bendražmogiškąsias vertybes.
Aptariami korumpuoto teisėjavimo žala ir korupcijos prevencijos būdai.

Gyvenimo įgūdžiai

1–2 klasių koncentras
Atsakingi sprendimai ir elgesys.

C1.3. Paaiškina, kas yra sąžiningumas, atsakomybės ir pagarba, pateikia pavyzdžių, kokiose situacijose ir kaip galima šias savo savybes pademonstruoti, ir veikia sąžiningai, atsakingai ir pagarbiai.
Analizuoja asmenines savybes, kurios yra reikalingos laikantis taisyklių ir išsaugant gerus santykius. Analizuoja, kas yra sąžiningumas, atsakomybės ir pagarba, kokiose situacijose ir kaip galima šias savo savybes pademonstruoti. 

3–4 klasių koncentras
Atsakingi sprendimai ir elgesys.

C1.3. Paaiškina, kaip atsispirti provokacijai pažeisti taisykles, kaip reaguoti ir į ką kreiptis, jeigu nežino, kaip pasielgti.
Analizuoja, kas yra savitarpio pagarba, kuo ji svarbi kuriant tinkamą mokymosi aplinką ir siejasi su klasės, mokyklos taisyklių ir susitarimų priėmimu ir laikymusi.

5–6 klasių koncentras
Atsakingi sprendimai ir elgesys.

C1.3. Atpažįsta etišką ir neetišką elgesį, argumentuoja, kaip etiškas elgesys bendruomenėje padeda išvengti nesusipratimų.
Mokosi atpažinti neetišką elgesį, diskutuoja apie neetiško elgesio rimtumą (pvz., sukčiavimas, melas, vogimas [...] ir t. t.), mokosi argumentuoti, kaip neetiškas elgesys kenkia pačiam žmogui, bendruomenei ir kaip etiškas elgesys, taisyklių ar susitarimų laikymasis išreiškia asmeniui ar grupei pagarbą ir padeda išvengti nesusipratimų.

9–10 (I–II gimnazijos) klasių koncentras
Atsakingi sprendimai ir elgesys.

D1.3. Įvardija ir pagrindžia smurto, seksualinių nusikaltimų požymius ir pasekmes, atpažįsta smurto grėsmę, taiko įgūdžius, kurie padeda pasipriešinti smurtui.
Reflektuoja savo socialinius ir emocinius įgūdžius, kurie padeda atpažinti, įvertinti pavojų keliančias situacijas ir priimti sprendimą reaguoti ir kreiptis įtarus nusikalstamą veiką arba tapus nusikaltimo auka, mokosi pasipriešinimo smurtui būdų išvengiant jėgos.

C1.3. Paaiškina, kas yra sąžiningumas, atsakomybės ir pagarba, pateikia pavyzdžių, kokiose situacijose ir kaip galima šias savo savybes pademonstruoti, ir veikia sąžiningai, atsakingai ir pagarbiai.
Analizuoja asmenines savybes, kurios yra reikalingos laikantis taisyklių ir išsaugant gerus santykius. Analizuoja, kas yra sąžiningumas, atsakomybės ir pagarba, kokiose situacijose ir kaip galima šias savo savybes pademonstruoti. 

C1.3. Paaiškina, kaip atsispirti provokacijai pažeisti taisykles, kaip reaguoti ir į ką kreiptis, jeigu nežino, kaip pasielgti.
Analizuoja, kas yra savitarpio pagarba, kuo ji svarbi kuriant tinkamą mokymosi aplinką ir siejasi su klasės, mokyklos taisyklių ir susitarimų priėmimu ir laikymusi.

C1.3. Atpažįsta etišką ir neetišką elgesį, argumentuoja, kaip etiškas elgesys bendruomenėje padeda išvengti nesusipratimų.
Mokosi atpažinti neetišką elgesį, diskutuoja apie neetiško elgesio rimtumą (pvz., sukčiavimas, melas, vogimas [...] ir t. t.), mokosi argumentuoti, kaip neetiškas elgesys kenkia pačiam žmogui, bendruomenei ir kaip etiškas elgesys, taisyklių ar susitarimų laikymasis išreiškia asmeniui ar grupei pagarbą ir padeda išvengti nesusipratimų.

D1.3. Įvardija ir pagrindžia smurto, seksualinių nusikaltimų požymius ir pasekmes, atpažįsta smurto grėsmę, taiko įgūdžius, kurie padeda pasipriešinti smurtui.
Reflektuoja savo socialinius ir emocinius įgūdžius, kurie padeda atpažinti, įvertinti pavojų keliančias situacijas ir priimti sprendimą reaguoti ir kreiptis įtarus nusikalstamą veiką arba tapus nusikaltimo auka, mokosi pasipriešinimo smurtui būdų išvengiant jėgos.