Tinklalapio logotipas
Grįžti

Alina Martinkutė-Vorobej: Ar yra vietos profesionaliam lytiškumo ugdymui Lietuvos mokyklose?
event 2018-10-03 domain 15min.lt

Alina Martinkutė-Vorobej: Ar yra vietos profesionaliam lytiškumo ugdymui Lietuvos mokyklose?

Trumpa istorija iš gyvenimo. Pamatė moteris parduotuvėje simpatišką vaiką ir gerų ketinimų vedina nutarė jį pagirti. „Koks gražus berniukas!” – pasakė ji. Vaiko mama patikslino: „Čia ne berniukas, čia mergaitė“. Pagyrusioji pyktelėjo: „Tai ko mergaitę rengiate kaip berniuką ir žmones klaidinate!?”. Tai – dažnai pasitaikanti situacija, rodanti, kad lytiškumas yra tema apie kiekvieną žmogų – save ir aplinkinį. Apie tai, kaip mes nežinodami, ką ir kaip kalbėti apie lytis, galime įžeisti, įskaudinti kitą, patys pasijusti nesmagiai dėl savo nežinojimo. Ir, svarbiausia, apie tai, kaip susidurdami su lyties tema absoliučiai visur ir visada, mes vis dar apie ją mažai težinome. Teigiu, kad mažai žino ir dauguma dirbančiųjų švietimo sistemoje, todėl mūsų gautas brandos atestatas negarantuoja nei emocinės, nei socialinės brandos, ypatingai lytiškumo klausimais.

Idealiu atveju tinkamas lytiškumo ugdymas turėtų vykti šeimoje. Bet gyvename visuomenėje, kur vaikas gauna gerokai per mažai pozityvaus tėvų dėmesio, todėl lytiškumo ugdymas, nori nenori, yra pasidalinamas su mokykla.

Tad pakalbėkime apie lytiškumo ugdymą ir švietimo sistemą. Kas gi vyksta, kai mes (vis dar!) nesudarome galimybių vaikams saugioje aplinkoje mokytis kurti adekvatų santykį su savo lytimi ir lytiškumo tema apskritai? Ir kodėl, nepaisant technologinio šuolio, ekonominio progreso, mes vis dar laikome lytiškumo klausimus uždarytus tamsiuose psichikos užkaboriuose, kuriuose jie maitinasi mūsų protėvių mitais, prietarais ir tik, neretai, per mūsų pačių nenorą, gėdą bei nejaukumą pasiekia mūsų jaunąsias kartas? Ir kaip čia atsitinka, kad oficiali Sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai (SLURŠ) programa vis dar yra vertybinių nuostatų mūšio lauku, kuriame mokslu grįsto švietimo šalininkai, panašu, kol kas pralaimi..?

Pradėti noriu nuo svarbaus klausimo – kas gi formaliai atsakingas už sėkmingą lytiškumo ugdymą mokyklose? Atsakymą LR Švietimo ir mokslo ministerija transliuoja gana nuosekliai ir daugmaž tą patį – lytiškumo ugdymas yra asmeninė mokytojo ar mokyklos bendruomenės atsakomybė: „Sėkmė labai priklauso nuo pačių mokytojų ir kokį turinį į tą ugdymo programos įgyvendinimą įdeda patys mokytojai. <…> Mokyklos atsakomybė, mokytojo, kaip profesionalo, atsakomybė atsirinkti, kokį turinį pateikti“ (LR švietimo ir mokslo ministrės Jurgitos Pertrauskienės interviu 15min.lt, 2018-07-03).

Daugiau skaitykite čia.