Tinklalapio logotipas
Grįžti

Įvairios švietimo sistemos. Mokinių meistriškumo ugdymas (II dalis)
event 2018-01-19 domain Švietimo informacinių technologijų centras

Įvairios švietimo sistemos. Mokinių meistriškumo ugdymas (II dalis)

I dalyje buvo rašyta apie tai, kad Europos mokyklos dirba pagal įvairias švietimo sistemas. „Dar viena efektyvi švietimo sistema yra pagrįsta mokinio meistriškumu“,- sako psichologas, Kauno jaunimo mokyklos ir Kauno suaugusiųjų mokymo centro direktorius Tomas Lagūnavičius. Kaip realiai funkcionuoja ši sistema?

1. Mokiniai pagal žinias ir gebėjimus yra skirstomi į lygius. Priimant į mokyklą vaikai iš visų dalykų yra testuojami. Taip nustatoma, kuriuo lygiu mokinys mokysis. Ir sudaromas jo profilis.

2. 5 klasė atitinka I lygį,  6 klasė – II lygį, 7 klasė – III lygį ir t.t. Pavyzdžiu, jei mokinys mokosi 7 klasėje, bet jo žinios ir gebėjimai atitinka šeštos klasės kursą, tai vaikas mokosi 7 klasėje (pagal amžių) ir II lygiu (pagal žinias ir gebėjimus) išlyginamojoje grupėje. Taip mokiniui sudaroma galimybė išlyginti spragas.

3. Kai mokinys išeina išlyginamąjį kursą, visų dalykų mokytojų yra testuojamas ir jis bendru nutarimu keliamas į aukštesnį lygį (7 klasės III lygis). Ir tik nuo vaiko  individualaus darbo ir pastangų priklauso, kaip greitai jis bus keliamas į aukštesnį lygį. Labai svarbu tai, kad mokiniui nebūtų akcentuojama, jog jis nemoka, mokosi žemesniu lygiu ir pan. Reikia kuo dažniau girti nors ir už menkiausias pastangas, jas įvertinti.

4. Jei septintoko žinios atitinka aukštesnės klasės kursą (o taip būna ypač gabiems vaikams), jis gali  mokytis pvz.,7 klasėje IV lygiu. Tai dar labiau motyvuoja greičiau siekti aukštesnių rezultatų. Nes jei nėra iššūkių, vaikui pasidaro nuobodu, nebeįdomu. Jis nebeturi galimybių mokytis savo individualiu tempu. Tada prasčiau mokosi – praranda motyvaciją. O atgaivinti motyvaciją yra žymiai sunkiau, nei ją palaikyti.

5. Tokiu būdu bandoma išvengti „lygiavos principo“. Kiekvienas mokinys tampa individualiu mokyklos klientu, judančiu asmenine mokymosi trajektorija. Turinčiu visas galimybes sparčiai tobulėti. „Viskas priklauso tik nuo tavęs paties“, - sakoma jam.

6. Labai svarbu ir tai, kad kiekvienas vaikas turi galimybę anksčiau baigti 12 klasių. Pereidamas iš klasės į klasę užmezga daugybę socialinių kontaktų, įgyja komunikacinių kompetencijų  – išmoksta bendrauti ir su jaunesniais, ir su vyresniais už save vaikais.

„Visos švietimo sistemos turi savo logiką. Visos, tinkamai taikant, padeda mokytis ir ugdyti vaikus, ruošti juos ateities gyvenimui. Mokykla pati renkasi, kokias mokymosi sistemas taikyti. Nes geriausias rezultatas gaunamas tada, kai viena ugdymosi įstaiga taiko kelias švietimo sistemas“, - sako psichologas Tomas Lagūnavičius.

Rita Kaučikienė