Tinklalapio logotipas
Grįžti

alfa.lt: Tyrė pasaulio moksleivių pasiekimus: Lietuva – vidutiniokė
event 2015-05-14 domain Švietimo informacinių technologijų centras label_outline Spaudos apžvalga

alfa.lt: Tyrė pasaulio moksleivių pasiekimus: Lietuva – vidutiniokė
Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO) paskelbė didžiausio visų laikų pasaulinio moksleivių pasiekimų tyrimo rezultatus. Lietuva jame pagal matematikos ir tiksliųjų mokslų rezultatus užima ganėtinai žemą vietą – 31 iš 76.
 
Palyginimas su kaimynais nuteikia ne itin optimistiškai: šalies moksleiviai reitinge gerokai nusileidžia bendraamžiams iš Estijos ir Lenkijos bei kiek mažiau atsilieka nuo latvių. Tiesa, pagal testų rezultatus nežymiai pralenkti Rusijos moksleiviai.
 
Standartinius matematikos ir tiksliųjų mokslų testus 76 pasaulio šalyse atliko 15-mečiai. EBPO rezultatus tiesiogiai sieja su ekonomikos augimo perspektyvomis.
 
„Tai yra pirmas kartas, kai mes turime iš tiesų globalų švietimo kokybės vaizdą, – BBC sakė EBPO švietimo programų direktorius Andreasas Schleicheris. – Idėjos esmė – suteikti galimybę šalims, tiek turtingoms, tiek ir neturtingoms, palyginti save su pasauliniais švietimo lyderiais, kad atrastų savo santykinius privalumus ir trūkumus ir kad įsitikintų, kokios ilgalaikės ekonominės naudos galima gauti, pagerinus mokyklų kokybę.“
 
Bent jau Estijos švietimo sistema, panašu, išties turi kuo didžiuotis – šalis globaliame reitinge užima aukštą 7 vietą, nusileisdama tik penkioms Rytų Azijos šalims bei kaimynei Suomijai, kuri jau seniai laikoma Europos švietimo lydere. Lenkija tarp tyrime dalyvavusių šalių yra 11 pasaulyje ir 5 Europoje, Latvija – 24 pasaulyje ir 15 Europoje.
 
Lietuva užima 31 vietą pasaulyje, kas atrodo ne taip jau blogai. Vis dėlto Europoje esame tik 21-i: pavyko pralenkti Vengriją (32-a pasaulyje), Islandiją (33), Rusiją (34), Švediją (35), Ukrainą (38) ir Balkanų šalis.
 
Jungtinės Valstijos, pasižyminčios itin pajėgia aukštojo mokslo sistema, tačiau tik vidutiniškais bendrojo išsilavinimo standartais, su Italija pasidalijo 28 vieta.
 
Susirūpinimą turėtų jausti Švedijos pareigūnai, stebėdami augantį atsilikimą nuo kaimynių Suomijos, Danijos ir Norvegijos.
 
EBPO praėjusią savaitę perspėjo, kad Stokholmas turėtų skubiai spręsti susikaupusias švietimo sistemos problemas. Aršiausiai kritikuojamas sprendimas 10-ajame dešimtmetyje pritaikyti „moksleivio krepšelio“ sistemą, kuri leido privačioms mokykloms konkuruoti su viešosiomis dėl valstybinio finansavimo. EBPO ekspertų vertinimu, konkurencija pagerino materialinę švietimo bazę, tačiau sumažino dėmesį pačiai švietimo kokybei, nusmukdė mokytojų autoritetą ir nesudarė sąlygų sėkmingiau integruoti imigrantų vaikus.
 
A. Schleicheris interviu BBC pabrėžė, kad pasaulinio reitingo lyderis Singapūras dar 7-ajame dešimtmetyje turėjo didelę neraštingumo problemą, dėl to atitinkamai kentėjo ekonominiai rodikliai. Tačiau didelis dėmesys švietimui atsipirko, ir XX amžiaus pabaigoje Singapūras tapo vienu iš sparčiai šuoliavusių „Azijos tigrų“.
 
Šiuo metu penkios prasčiausius rezultatus demonstruojančios šalys yra Omanas (72), Marokas (73), Hondūras (74), Pietų Afrika (75), Gana (76).
 
Naujausio EBPO tyrimo rezultatai bus formaliai pristatyti kitą savaitę Pasaulio švietimo forume Pietų Korėjoje.