Tinklalapio logotipas
Grįžti

bernardinai.lt: Kino edukacija – kritiškai mąstantis ir emociškai intelektualus jaunimas
event 2015-06-17 domain Švietimo informacinių technologijų centras label_outline Spaudos apžvalga

bernardinai.lt: Kino edukacija – kritiškai mąstantis ir emociškai intelektualus jaunimas

Stiprus naujas akcentas Kauno kino centre „Romuva“ – tai kino edukacija. Pradėta vykdyti šį rudenį, ji jau pritraukė daugiau kaip 5 tūkstančius moksleivių ne tik iš Kauno apskrities, tačiau ir iš Šiaulių bei Vilkaviškio mokyklų.

Kas yra kino edukacija ir kodėl ji – svarbi

Kinas yra viena geriausių priemonių, sujungianti ne tik kino, kaip meno kūrimo aspketus, tačiau ir gyvenimiškas situacijas bei patirtis. Tai ne tik patraukli medijos priemonė, bet taip pat įrankis, turintis daug raiškos ir meninių priemonių, kuris geba „paliesti“ žiūrovą, išskirtinė kritinio mąstymo ir emocinio intelekto lavinimo priemonė. Kino edukacija „Romuvoje“ – tai autorinio kino filmų peržiūros, diskusijos, dirbtuvės moksleiviams bei seminarai mokytojams. Mokyklose didžiausias dėmesys yra skiriamas formaliajam ugdymui, tad kino centras suteikia platesnių galimybių mokykloms įgyvendinti ir neformaliojo ugdymo dalį.

„Kino filmas – tai turtinga medija ir norime ją atskleisti“, – teigia „Mokausi iš kino“ metodologinės medžiagos sudarytoja Gintė Žulytė. Kino edukologė sako, kad sudarant metodologines priemones neapsiribjoma filmo tema – ypač svarbia laikoma kino kalba: „Ji turi būti sudėtinga, meninė, ne televizinė.“ Filmo peržiūrą sulygindama su žiūrovo dialogu su filmu, metodologiją sudarydama specialistė siekia išlikti objektyvi: „Tai labai skirtinga – kino edukatoriaus ir kino kritiko darbas. Tu turi ne primesti ar išsakyti savo nuomonę, o atskleisti kiekvieno filmo ypatumus, kas yra stipriausia, kas atveria erdvę diskusijoms ir koncepcijoms. Filmas tarsi didelis namas, po kurį keliauji su vaikais – iš pradžių po vieną kambarį, po to - kitą…“

„Kai išmoksti ir moki suprasti save ir kitus, jautiesi laimingesnis. Lengviau sukurti santykius ir bendrauti tiek oficialioje, tiek asmeninėje terpėje“, – teigia Gintarė Pranarauskaitė. Pasak edukacinių programų koordinatorės „Romuvoje“, emocinis intelektas – vienas svarbiausių žmogaus sėkmės garantų.

Šiandien taip pat itin svarbus kritinis mąstymas ir jo ugdymas. „Gyvename tokiu metu, kai yra labai daug medijos priemonių ir didelis įvairios informacijos srautas. Tad svarbu nuo pat mažens lavinti žmogaus kritinį mąstymą. Diskusijos kelia klausimus, skatina surasti prasmę ir išmokti atsirinkti. Moksleiviai, lavinantys kritinį mąstymą, gebės susidėlioti prioritetus ir nepasimesti įvairiuose gyvenimiškuose klausimuose“, – papildo edukacinių programų koordinatorė G. Pranarauskaitė.

Edukacinės kino programos „Romuvoje“

Šį sezoną „Romuvoje“ buvo vykdomas projektas edukacinės animacijos dirbtuvės „Pažink animaciją“, kurių metu moksleiviai supažindinti su animacijos kūrimo procesu. Taip pat buvo vykdomas „Skalvijos“ kino centro inicijuotas projektas „Mokausi iš kino“. „Romuvoje“ per šiuos mokslo metus apsilankė daugiau kaip 5 tūkstančiai moksleivių iš daugiau kaip 40 mokyklų.

Aktyviausiai dalyvavo Garliavos Jonučių progimnazija, tačiau susidomėjimo sulaukta ne tik iš Kauno, bet ir Raseinių, Vilkaviškio, Jonavos ir kitų miestų mokyklų. Iš viso surengta daugiau kaip 70 kino seansų ir parodyta daugiau kaip  20 Lietuvoje ir Europoje sukurtų filmų jaunimui. Populiariausia probleminė tema, kuri buvo aptariama, – patyčios. Daugiausia dėmesio susilaukė edukacinis filmas prieš patyčias „Atsiprašau“ (rež. Dave Schram, Nyderlandai, 2013 m.). Džiugu, kad kitas populiarus filmas – lietuvių režisierių darbas, istorinis dokumentinis filmas „Radviliada“ (rež. Ramunė Rakauskaitė Lietuva, 2014 m.).

Vedant edukacinių filmų diskusijas bendradarbiauta su „Jaunimo linijos“ savanoriais. Taip pat bendradarbiaujant su VšĮ „Meno aviliu“ įsitraukta į projektą „Kino gestai“ (Moving cinema). Edukacinis sezonas užbaigtas nemokamu seminaru mokytojams „Filmavimas mobiliaisiais telefonais: taikymas pamokose“ bei vizitu „Skalvijos“ kino centre, kur vyko seminaras „Kino edukacijos galimybės regionuose“.

„Labai svarbu, kad vienintelis nekomercinio kino teatras Kaune aktyviai ir sklandžiai vykdo kino edukacijos veiklas, tuo reikšmingai prisidėdamas prie miesto kultūrinės bendruomenės kūrimo, aktyvinimo, brandinimo. Ypač pažymėtinos originalios pastangos kauniečiams priminti apie architektūrinę ir istorinę „Romuvos“ kino teatro vertę“, – džiaugėsi kino centro „Skalvija“ vadovė Vilma Levickaitė.

Ateinantį sezoną pasitiks naujas projektas „Filmuoju Kauną“, kurio metu moksleiviai bus ne tik supažindinti su Kauno paveldu, tačiau filmavimo užduočių metu pamatys miestą kitaip nei įprasta. Pažvelgti į Kauną kitaip padės „Atminties vietos“, o filmų kalbą pažinti padės Kauno moksleivių techninės kūrybos centras ir Tarptautinis trumpų filmų festivalis „Vilnius Film Shorts”. Projekto tikslai - ugdyti moksleivių domėjimąsi juos supančio krašto aplinka filmų kūrimo pagalba ir skatinti jaunosios kartos kūrybiškumą, sąmoningumą bei pilietiškumą.

Kitais mokslo metais bus tęsiamos edukacinės animacijos dirbtuvės ir „Mokausi iš kino“ programos (filmų peržiūros ir diskusijos). Numatoma įtraukti aktualias temas: emigracija, tolerancijos ugdymas tarp specialius poreikius turinčių visuomenės narių, bei naujais aspektais nagrinėti aktualiausią temą – patyčios. Vienas iš naujojo sezono tikslų – įtraukti kuo daugiau moksleivių, priklausančių ypatingoms socialinėms grupėms. Priartinti kino edukaciją prie jų ir suteikti sąlygas su juo susipažinti. Siekiama ieškoti papildomų partnerių bei planuojama surengti ir nemokamų renginių mokytojams ir bei moksleiviams.

Kaip kultūrinė įstaiga, siekianti praturtinti lankytojus bei ugdyti jaunąją kartą, „Romuva“ siekia tapti mokyklų partnere ugdymo procese. Būti ta terpe, kurioje tiek mokiniai, tiek mokytojai, praturtina savimonę.

Gintarė Žaltauskaitė