Tinklalapio logotipas
Grįžti

Propaganda – kaip padėti mokiniams ją atpažinti?
event 2015-12-21 domain Lietuvos geografijos mokytojų asociacija label_outline Aktualijos

Propaganda – kaip padėti mokiniams ją atpažinti?
Dėstant karų ir konfliktų geografiją 9 klasėje, dažnai pastebimi sunkumai, su kurias mokiniai susiduria nagrinėjant šią temą.Naujosios Akmenės Ramučių gimnazijos mokiniai šios temos pagilinimui apsilankė Istorinėje Prezidentūroje Kaune, kur dalyvavo edukaciniame užsiėmime „Propaganda prieš šimtą metų ir dabar – kaip ją atpažinti?“

Karų ir konfliktų geografija mokiniams yra įdomi ir labai svarbi tema, ypač dabar, kai apsčiai pavyzdžių pasaulyje. Mokiniai pasiklysta nagrinėjant konfliktų priežastis, painioja tam tikras sąvokas, stokoja įgūdžių, kaip nagrinėti karikatūras, ilgai ieško būdų, kaip kovoti su terorizmu, dirbant grupėse ilgai ginčijasi ir be mokytojo pagalbos dažnai nepadaro tinkamų išvadų.

Panašios problemos dažnai kartojasi ir 12 klasėje, nagrinėjant Politinės geografijos skyrių. Pasigilinus, kaip palengvinti mokiniams šios temos nagrinėjimą, kad jie geriau ir lengviau įsisavintu mokomąją medžiagą, kad mokėtų atskirti melą nuo tiesos, atpažintų politinės ir kitokios propagandos elementus, Naujosios Akmenės Ramučių gimnazijos mokiniai apsilankė Istorinėje Prezidentūroje Kaune, kur dalyvavo edukaciniame užsiėmime „Propaganda prieš šimtą metų ir dabar – kaip ją atpažinti?“

Ypač dabar, suintensyvėjusių informacinių karų akivaizdoje, kiekvienas žmogus turi sugebėti identifikuoti pastangas manipuliuoti jo realybės suvokimu. Pasitelkę dailininko Luiso Ramakerso Pirmojo pasaulinio karo karikatūras, edukacinio užsiėmimo metu mokiniai susipažino su įvairiomis propagandos technikomis, jų taikymo būdais ir identifikavimo instrumentais. Nagrinėdami įvairias karikatūras darė išvadas, dalijosi jomis su savo klasės draugais. Atlikdami užduotis neformaliojoje aplinkoje ir suprasdami, kad įvertinimo nebus, visi drąsiai reiškė savo mintis ir diskutavo, nelaukdami pagyrimų, o pasijausdami tam tikros situacijos dalyviais, bandė patys be mokytojo pagalbos spręsti konfliktines situacijas.

Tokioje neformalioje aplinkoje ir mokytojas, ir mokiniai turi naudos. Mokiniai laisvai, nekompleksuodami, kad gaus blogesnį pažymį, atskleidžia savo gebėjimus, įgyja daugiau pasitikėjimo savimi, o mokytojas pamato, kiek neatskleistų žinių ir gebėjimų turi mokinys.

Dirbant grupėse vaikai atsakinėjo į klausimus: kas pavaizduota karikatūroje, kokie simboliai naudojami, ar karikatūra įtaigi, kokie personažai vaizduojami, ar karikatūra turi mistikos elementų. Kiekviena grupė pristatė savo išvadas, kurios buvo paremtos konkrečiais atsakymais.

Užsiėmimą vedė ekskursijų vadovas ir edukatorius Gediminas, kuris nuteikė mokinius aktyviam darbui savo išradingumu. Užsiėmimo metu mokiniai sužinojo, kokias priemones naudoja propagandistai, kur šiais laikais susiduriame su propagandos elementais ir kaip nuo jos atsispirti. Ši edukacinė programa skirta ugdyti moksleivių kritinį mąstymą, mokėti paaiškinti tam tikras karikatūras.

Po edukacinio užsiėmimo vyko apžvalginė ekskursija po Istorinę Prezidentūrą. Apžvalginės ekskursijos metu moksleiviai buvo supažindinti su Prezidento rūmų istorija, sužinojo, kokie žinomi žmonės joje lankėsi, kaip keitėsi pastato paskirtis skirtingais laikotarpiais. Nuostabą sukėlė tai, kad Tarpukario Prezidentas Antanas Smetona savo atostogas praleisdavo ne užsienio kurortuose, o Lietuvos pajūryje. Jis žavėjosi Lietuvos gamta ir buvo tikras savo krašto gamtos grožio patriotas.

Autentiškoje tarpukario dvasią atspindinčioje aplinkoje mokiniams buvo pristatyti Pirmosios Lietuvos Respublikos prezidentai ir jų šeimos. Taip pat moksleiviai buvo supažindinti su prezidento institucijos istorija, pagrindiniais pirmųjų piliečių darbais.

Pastaruoju metu vis daugiau mokinių renkasi laikyti geografijos egzaminą, todėl įgytos žinios politinės geografijos srityje mokiniams yra naudingos. Ne išimtis ir Tarpukario laikotarpis.

Geografijos dalykas glaudžiau susijęs su istorija, ekonomika, politologija ir kitais mokslais. Šio užsiėmimo neformalioje aplinkoje metu buvo nagrinėjamos karų ir konfliktų karikatūros, ugdoma pagarba Lietuvos valstybės simboliams, puoselėjama tautinė savigarba bei atsakomybė už Tautą ir Valstybę.

Naujosios Akmenės Ramučių gimnazijos geografijos mokytoja Svetlana Makarčiuk