Tinklalapio logotipas
Grįžti

15min.lt: Iki geresnių mokymosi rezultatų – vos trys žingsniai
event 2016-01-15 domain Švietimo informacinių technologijų centras label_outline Spaudos apžvalga

15min.lt: Iki geresnių mokymosi rezultatų – vos trys žingsniai
Kaip pagerinti atmintį? Kaip greičiau išmokti naujus dalykus? Kaip įveikti egzaminų sukeliamą stresą? Atsakymų į tokius ir panašius klausimus šią žiemą ieškojo jaunimo tobulėjimo programos „Lyderų inkubatorius“ dalyviai.
 
Žiemos nuotykį patyrė beveik keturiasdešimt 13–19 metų jaunuolių, kurie ne tik gerai leido laiką, bet per penkias dienas trukusius mokymus įgijo naudingų žinių ir gebėjimų, kurie padės mokytis efektyviai ir geriau pasiruošti brandos egzaminams.
 
Viena „Lyderių inkubatoriaus“ lektorių, žmogiškųjų išteklių, verslo valdymo praktikė ir konsultantė Giedrė Lečickienė sako, jog mokymosi kompetencija šiais laikais tapo kaip niekad svarbi: „Šiuolaikinės įmonės siekia , kad jų darbuotojai turėtų tris pagrindinius įgūdžius: gebėtų greitai ir efektyviai mokytis, analizuoti ir apdoroti didelius informacijos kiekius, bei turėtų gerus bendradarbiavimo įgūdžius.“
 
Anot Giedrės, būtent dėl to jauniems žmonėms labai svarbu ugdyti mokymosi kompetenciją ir atrasti priemones bei metodus, kaip prisitaikyti prie pokyčių ir naujų žinių srauto. Kad mokymasis bei pasiruošimas egzaminams būtų efektyvesnis, Giedrė siūlo laikytis šių 3 principų:
 
1. Mokytis sistemiškai, naudojant įvairius mąstymo ir informacijos sisteminimo įrankius
 
Jeigu nori, kad informacija išliktų ilgai ir ją mokėtum panaudoti, tai jokiu būdu netinka mokydamasis „kalimo“ būdu – t.y. mintinai. 
 
Smegenys priima tik susistemintą informaciją, todėl mokymasis mintinai linijiniu būdu neveikia. Tik į tarpusavio ryšius susieta ir apdorota informacija pereina į ilgalaikę atmintį. Informacijos supratimui ir susisteminimui visada padeda įvairūs įrankiai, pvz., schemos, lentelės, mąstymo žemėlapiai ir kt. Naudodamasis jais gali informaciją išskaidyti, atrasti priežastis, pasekmes, apibūdinti, išskirti skirtumus ir panašumus, tarpusavio analogijas. Visų svarbiausia mokytis ne visko po truputėlį ir atskirai, bet mokytis giliau, sietri, kol supranti visą kontekstą ir dalyką.
 
2. Stebėti save ir atrastą laiką, kada geriausiai pavyksta mokytis
 
Nepamiršk planuoti mokymosi procesą bei stebėti save ir atrasti tinkamiausią laiką, kada esi darbingiausias pagal savo biologinį ritmą. Mokytis reikia reguliariai ir „mažomis porcijomis“. Vieniems tinkamiausia mokytis 30 min. ir daryti kelių minučių pertraukėlę, kitiems – 2 val. ir prigulti ar pajudėti valandą. Mokymasis ilgą laiką nedarant pertraukų per daug apkrauna smegenis ir nėra veiksmingas.
 
Mokymasis periodais leidžia koncentruoti dėmesį tam tikrą laiką į vieną mokymosi dalyką. Svarbu vienu mokymosi ciklu susitelkti tik ties vienu dalyku ir nesiblaškyti tarp skirtingų temų.
 
Pertraukėlės yra reikalingos smegenims, nes jų metu smegenys gali apdoroti gautą informaciją ir ją „sudėlioti į lentynėles“.
 
3. Mokymasis kartu
 
Jau seniai tyrimais įrodyta, kad labiausiai įsisavini informaciją, kai mokai kitus. Kad galėtum perteikti informaciją kitiems, pirma, ją turi apdoroti ir suprasti. Mokymasis kartu sudaro galimybes bendradarbiauti ir pasidalyti informacija, kurią reikia išmokti, paanalizuoti informaciją iš įvairių kampų ir perspektyvų, informaciją tokiu būdu gali suprasti sau priimtiniausiais būdais: stebint, klausant, vizualizuojant, kalbantis, diskutuojant ar net išbandant. Tokiu būdu naudojami įvairūs mokymosi kanalai.
 
Mokydamasis kartu su kitais mokiniais ne tik efektyviau mokaisi pats, mokaisi iš kitų, tačiau taip pat tobulini šiais laikais svarbius bendradarbiavimo įgūdžius. Tai puikiai parodė „Lyderių inkubatoriaus“ dalyvių patirtis.
 
Dauguma lektorių įsitikinę, kad geriausiai žinios įsisavinamos per praktiką. „Lyderių inkubatorius“ – puiki vieta išbandyti Giedrės patarimus praktiškai. Specialiai atrinkti lektoriai, tokie kaip Laurynas Pečkaitis, Aurimas Vietrinas, Anicetas Suchockis, Andreas Felten ir kiti, dirbtuvių metu įtraukia dalyvius į veiklas, kur jie įgauna praktikos viešojo kalbėjimo, greito skaitymo, atminties lavinimo ir efektyvaus mokymosi srityse.
 
„Lyderių Inkubatorius“ iniciatorė ir vadovė Marija Vorobjovaitė pastebi, jog daugelis moksleivių mokslo metais susiduria su stresu, o ypatingai egzaminus laikyti besiruošiantieji abiturientai.
 
„Siekiame, jog moksleiviai, ne tik išmoktų mokytis, bet suprastų, jog mokymasis neatsiejamas nuo mūsų kasdienybės .“ – teigia M. Vorobjovaitė.
 
„Žiemos nuotykyje išklausytos paskaitos, atrasti bendraminčiai ir įgauta patirtis yra neįkainuojama! Lyderių inkubatoriaus komanda ir lektoriai sugeba įkvėpti ir pažadinti norą išklausius paskaitas apie atminties gerinimą ir efektyvų mokymąsi iškarto imtis veiksmų tobulėjimo link!“, sako jau antrus metus Lyderių inkubatoriuje dalyvaujanti Gabrielė Paulavičiūtė.