Tinklalapio logotipas
Grįžti

bernardinai.lt: „Absoliuto“ gamintojai mokyklose vaikus moko gerti
event 2016-03-04 domain Švietimo informacinių technologijų centras label_outline Spaudos apžvalga

bernardinai.lt: „Absoliuto“ gamintojai mokyklose vaikus moko gerti

​Kreipiuosi į visus Lietuvos tėvelius prašydamas susikaupti. Būtent. Susikaupti ir labai labai rimtai paklausyti. Jūsų vaikai ir jų mokytojai Lietuvoje mokomi nuosaikiai žiūrėti į alkoholį, t.y. saikingai jį vartoti.

Pasirodo, kad alkoholio gamintojai ne šiaip „svaičioja“ viešojoje erdvėje apie tai, kad reikia šviesti vaikus ir jie negers, bet ir realiai imasi veiksmų.

Lietuvos mokyklose, kaip, beje, ir kitose šalyse (per tarpininkus) tokius kaip „Šiuolaikinių didaktikų centras“, organizuojamas ir galimai alkoholio pramonės finansuojamas projektas „Kalbėkimės“. O už to stovi kompanija „Pernod Ricard”, kuriai priklauso tokie prekių ženklai kaip: „Absoliut”, „Ballantine’s”, „Chivas Regal”, „Kahlúa”, „Malibu”, „Beefeater”, „Havana Club”, „Jameson”, „Martell”, “Ararat”, „The Glenlivet”, „Jacob’s Creek”, „Mumm”, „Ricard” ir kiti. Tai – vienas pasaulio alkoholio pramonės gigantų.

Panašu, kad viskas sudėliota kaip tikrame detektyve. Pirmiausia alkoholio gamintojai randa veikėjų, kurie už pinigus imasi įgyvendinti „šventas idėjas“. Lietuvoje tokiu įgyvendintoju tapo „Šiuolaikinių didaktikų centras“.

Pagal geriausius skaidrumo standartus niekam ir nieko nepasakojama apie tikruosius projekto sumanytojus ir rėmėjus. Svetainėje www.kalbekimes.lt nėra jokios informacijos apie tai, kas programą finansuoja, kieno ji sukurta ir kaip ji susijusi su alkoholio gamintojais. Maža to, iš patikimų šaltinių gavome informaciją, kad programos „Kalbėkimės“ vykdytojai bandė programą pateikti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui primeluojant, kad Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras programai pritarė. Tačiau ir ten sėkmė nesišypsojo. Vis dėlto atkaklumas nugalėjo, ir programa pasiekė mokyklas. Kaip? Neklauskit, nes nežinau. Gal žurnalistai bus išradingesni ir ras atsakymus.

Toliau dar įdomiau. Lietuviškas programos puslapis www.kalbekimes.lt pateikia labai mažai informacijos apie programos autorius. Viskas labai gudriai paslėpta – remiamasi dviem Švietimo ir mokslo ministerijos ir Jaunimo reikalų departamento programomis. Rengėjai pateikia informaciją, jog programa atitinka svarbiausius Nacionalinės alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programos uždavinius (nurodo, net kuriuos).

Į viešai pateikiamus literatūros sąrašus patenka tik lietuviški dokumentai. Taip nuslepiami tikrieji programos autoriai. O yra faktų, kurie verčia sunerimti. Pirmasis – programos atsiradimą parėmė „Absoliuto“ gamintoja, jos įgyvendinimą Europoje ir Lietuvoje remia – įmonė, kuri užsiima stipraus alkoholio ir vyno gamyklų valdymu visame pasaulyje. Nenuostabu, kad pagrindinis tikslas – ugdyti vaikų nuosaikų požiūrį į alkoholį. Jau nekalbant apie kai kurių užsiėmimų turinį, kuriame paslėpta alkoholio reklama.

Viešieji programos tikslai atrodo nepriekaištingai. Tačiau geriau įsiskaičius į aprašymus, išryškėja tikrieji tikslai – vienas jų – priimti sveiką ir nuosaikų požiūrį į alkoholį.

Čia nesustota. Gerais darbais jau suskubta pasigirti ir žiniasklaidoje. Ir atsitik tu man taip, kad čia „lyg netyčia“ pasirodo ir Gedimino Navaičio vardas, pastarasis trynė kėdes LR Seime, kaip tik svarstant prekybos alkoholiu degalinėse klausimą, kažką neaiškiai „vėlė“ apie tai, kad draudimais problemų neišspręsi. O, pasirodo, kieno vežime sėdi, to ir giesmę giedi. Juk pinigai nekvepia, ar ne? Ir kai nepapasakoji, kas tavo metodikos užnugaryje, tai ir sąžiningiausią žiniasklaidą ar naivius mokytojus gali apgauti, jiems net nesupratus, jog jais naudojamasi.

Visa tai būtų šakėmis ant vandens rašyta sąmokslo teorija, nes lietuviškame puslapyje nėra nei teisingų nuorodų, nei pavardžių, nei sąsajų. Bet internetas visagalis. Estiškoje to paties projekto svetainėje surašyta viskas. Ir tai, kad projektą finansuoja jau minėtas alkoholio gigantas, o pavadinimas net neslepia tikrųjų tikslų, ir vertime į rusų kalbą vadinasi „Pakalbėkime apie alkoholį“. Šis pavadinimas Lietuvoje apdairiai perdirbtas, kad niekam nesukeltų įtarimų.  

Žiniasklaidoje teigiama, kad Lietuvoje seminaruose 2015 m. dalyvavo ir metodą praktiškai išmėgino daugiau nei 300 Lietuvos pedagogų bei su vaikais dirbančių specialistų. Programos veiklos buvo išbandytos su beveik 7000 moksleivių. Kaip jums „Absoliuto“ degtinės gamintojų metodikos diegimo mastai Lietuvoje? Nedaro įspūdžio? Man daro.

Tas pats „Šiuolaikinių didaktikų centras“ „netyčia“ prikišo nagus ir prie LR Vyriausybėje cirkuliuojančio alkoholio vartojimo mažinimo priemonių plano, kuriame aukštinami Lietuvos laisvosios rinkos instituto nusišnekėjimai, menkinamos Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijos, siūlomos ir prioritetu įvardijamos visos įmanomos neefektyvios priemonės. Šis planas – tabako pramonės giganto „Philip Morris Baltic“ remiamo projekto „Lietuva be šešėlio“ (kurio svetainėje nuorodos į „Philip Morris“ paramą taip pat apdairiai dingo) sukurtas „šedevras“.

Labai apdairu. Tiek projekto „Kalbėkimės“, tiek „Lietuva be šešėlio“ sąsajos su tabako ar alkoholio pramone labai kruopščiai nutylimos. Labai įdomu, kad apie šį „Lietuva be šešėlio“ projektą savo nuomonę išreiškė Nacionalinė sveikatos taryba, Pasaulio sveikatos organizacijos biuras Lietuvoje ir Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija. Raštas išsiųstas į LR Vyriausybę ir kitas institucijas, bet per porą mėnesių net nesureaguota.

Labai simptomiška, kad visi tie povandeniniai upeliukai srovena būtent tada, kai LR Vyriausybėje iš tiesų rengiamas alkoholio vartojimo mažinimo priemonių planas ir dar nėra paskirstyti Sveikatingumo fondo pinigai.

Jei manote, kad Lietuvoje, kai alkoholio gamintojai plauna smegenis mūsų vaikams ir pedagogams yra visiškai normalu, tai Lietuvoje yra tikrai kaip tame taikliame Andriaus Tapino posakyje: „Kai skęsti pelkėje, mėšlo kruša – nebesvarbu.“

Lietuvoje jau yra buvęs panašus precedentas, kai Philip Morris Baltic, radęs vykdytojų tuometiniame „Pilietinių iniciatyvų centre“, skyrė milijonų „jaunimo žalingų įpročių prevencijos“ projektui „Aš galiu“.  O tuo pat metu „kniso“ smegenis politikams apie tai, kad šie nesiimtų efektyvių tabako kontrolės priemonių, kurios vis dėlto buvo priimtos ir duoda rezultatų.

Dabar identiška situacija vyksta su alkoholio gamintojais. Manau, kad šita „velniava“ turi būti nedelsiant nutraukta, nes geriančių vaikų Lietuvoje ir be „Absoliuto“ mokymų užtenka, o apie tokius mokymus garantuotai nežino nė vienas tėvas.

Todėl mielus tėvelius siūlau taip pat pasidomėti, kas ir kaip moko jų vaikus, ir vieną kartą užbaigti šitas partizaninio lobizmo ir įtakos formavimo praktikas.

Aurelijus Veryga