Tinklalapio logotipas
Grįžti

Højskole – mokykla, kurioje mokiausi mokytis
event 2016-10-24 domain Lyderių laikas label_outline Aktualijos

Højskole – mokykla, kurioje mokiausi mokytis

„Lyderių laikas“ savo internetinės svetainės puslapiuose supažindina švietimo naujovėmis, vadyba ir lyderyste besidominčius švietimo bendruomenės narius su naujais ugdymo modeliais, kitokių, inovatyvių, net eksperimentinių ugdymo(si) formų pavyzdžiais, geros mokyklos koncepcijos kūrimo ir įgyvendinimo, grindžiamo diegiant pažangius švietimo srities sprendimus, sėkmės pavyzdžiais. Tuo skatiname kuo platesnę visos švietimo sistemos bendruomenę domėtis švietimo raidos ir raiškos įvairove, pažinti ir taikyti gerąją patirtį.

Jūsų dėmesiui pateikiamame straipsnyje supažindiname su daniškuoju højskole mokymosi modeliu ir asmenine lietuvės vienoje iš tokių mokyklų patirtimi.

Ryto pradžia niūniuojant „Oh, I get by with the little help of my friends“, priešpiečiai keliaujant į meno galeriją Aarhus’e, popietė konstruojant futuristinį dešrainių kioskelį po teorinės architektūros paskaitos – tai tik viena iš galimų dienų, kurios laukia atvykus mokytis į Højskole. Ar atsisakytum galimybės mokytis visko, apie ką kada nors esi svajojęs, šanso persikelti į kitą vietą, tačiau ir toliau sėkmingai išvengti maisto ruošimo rūpesčių, streso dėl pažymių ar baigiamųjų egzaminų?

Danijoje atsiradusios højskole mokyklos (angl. folk high school) siūlo būtent tokį edukacijos modelį. Atvykęs(-usi) semestrui (ar dviem) būsi apgyvendintas(-a) mokykloje ir po pirmosios pažintinės savaitės turėsi galimybę pats(-i) susidaryti tvarkaraštį būsimajam semestrui. Kai kurios iš mokyklų specializuojasi meno, sporto ar politinių mokslų srityse, tačiau gali rasti ir daug platesnę kursų įvairovę siūlančią įstaigą – taip aš praleidau semestrą besimokydama kino istorijos, lankiau piešimo ir tapybos užsiėmimus, mokiausi groti gitara bei būgnais, susipažinau ir su danų istorija bei kultūra.

Veiklos mokykloje taip pat neapsiriboja vien pasirinktomis paskaitomis. Kiekvieno mėnesio viena savaitė skiriama kelionei iš komforto zonos. Susidarytas tvarkaraštis nebegalioja – esi laisvas stačia galva nerti į veiklą iš visiškai kitos sferos. Man labiausiai įsiminė 24 valandas per parą trukusi videomeno savaitė. Kūrėme avangardinį projekcijų reportažą – sujungėme skirtingų tautybių žmonių kūno dalis. Tokį trumpametražį filmą vėliau pristatėme mokyklos bendruomenei bei svečiams. Taip pat smagi buvo ir masažo savaitė, kurios metu įgyti įgūdžiai praverčia iki šiol (šypsena).

Daniškasis højskole mokymosi modelis – laisvas, pernelyg neapibrėžtas ir nuolat besikeičiantis. Tai tarsi pačių dalyvių susikurtas edukacinis eksperimentas, kuris išlaisvina vaizduotę ir suteikia galimybę nepaskęsti rutinoje. Neretai juk esame įpratę kartoti, įsiminti (ir retkarčiais netgi pritaikyti) vis dėlto labai šablonišką informaciją… o čia vyksta gyvas tarpkultūrinis mokymasis, pateikiantis daug iššūkių, skatinantis aktyviai mąstyti ir nuolat ieškoti naujų savirealizacijos formų.

Ir kas po to? Jei trumpai, tai:

1. Įgijau daugiau ištvermės bėg(ioj)ant, taip pat ir vejantis savo svajones;

2. Vis dažniau pati save išstumiu iš komforto zonos. Tad po semestro Danijoje dar dirbau aukle Prancūzijoje, tęsiau pažintį su čekų kalba Brno mieste, o šią vasarą praleidau gainiodama vėją (ir vaikus) Islandijos laukuose;

3. Išsiugdžiau (savi)kritišką požiūrį į mokymą ir mokymąsi. Todėl dabar abu procesai teikia dar daugiau iššūkių ir pasitenkinimo juos įveikus;

4. Galiausiai – jaučiuosi daug drąsesnė (ar bent jau atviresnė) iššūkiams ir geriau pasirengusi pasitikti nenumatytas situacijas šypsena ir pozityviu požiūriu.

Simona Osipovaitė