Tinklalapio logotipas
Grįžti

Kaip paskatinti jaunuolius mokytis?
event 2016-11-28 domain Švietimo informacinių technologijų centras label_outline Spaudos apžvalga

Kaip paskatinti jaunuolius mokytis?
Lapkričio 21-27 d. Vilniuje viešintys šešių Europos šalių jaunimo darbuotojai dalinosi mintimis apie aktualias Europos šalių jaunimo švietimo bei ugdymo problemas bei jų sprendimo būdus. Kaip įkvėpti, uždegti, įgalinti jaunus žmones veikti, pasakoja jaunimo mentoriai – Zuzana Vojtekova iš Slovakijos, Cicerone Bosuioc iš Rumunijos ir Neli Kostadinova iš Bulgarijos.
 
Skirtingose Europos šalyse moksleiviai ir jaunimas susiduria su panašiomis problemomis bei iššūkiais. Mentoriai iš Bulgarijos, Čekijos, Nyderlandų, Rumunijos, Slovakijos, Slovėnijos pastebi, kad mokytis mokykloj jaunimui tampa nebeįdomu. Tai vyksta dėl kelių priežasčių.
 
Mokykloje įgyjamos žinios – formalios ir nelanksčios, atsietos nuo pasaulio aktualijų, sunkiai pritaikomos praktiškai. Mokykloje nėra galimybių eksperimentuoti ir mokytis aktyviai, per patirtį – pasaulį jaunuoliai pažįsta teoriškai, stengdamiesi įsiminti tai, ką apie jį mano kiti.
 
Mokyklos programa nėra orientuota į savęs, savo stiprybių pažinimą, asmeninių bei socialinių gebėjimų ugdymą.
 
Trūksta motyvacijos veikti
 
„Jaunuoliams šiandien labai trūksta aktyvumo ir motyvacijos veikti“, – pastebi Zuzana, mentorė iš Slovakijos. – Tokiais jie tampa todėl, kad švietimo sistema verčia juos daryti tai, ko jie nenori, ko jiems nereikia, kas nėra jiems svarbu šiandieniame gyvenime.“
 
Jaunimo nuomone, mokykla nespėja su laiku. „Formalusis švietimas nėra jiems patrauklus jaunimui – užsiėmimuose jiems trūksta kūrybiškumo, aktyvumo, nėra ugdomi asmeniniai ir socialiniai gebėjimai“, – pastebi Cicerone iš Rumunijos.
 
Ar jaunuolis įsitrauks į mokymąsi, didele dalimi priklauso nuo mokytojo. Mokytojai nebegali likti tik žinių perteikėjais, jie turėtų tapti gyvenimo treneriais (koučeriais) – kalbėtis su jaunuoliais apie asmeninius bei grupės tikslus – kaip juos kelti, jų siekti.
 
Duris jaunimui atveria kalbų mokėjimas
 
„Net ir mažuose, uždaruose miesteliuose gyvenantys jauni žmonėsi, mokėdami užsienio kalbas, gali bendrauti su bendraamžiais kitose šalyse, dalyvauti ir semtis patirties bendruose tarptautiniuose projektuose“, – įsitikinusi slovakė Zuzana. – Stengiuosi jauniems žmonėms parodyti, kad už šalies sienų taip pat verda gyvenimas, į kurį įsitraukti gali tik mokėdami kalbas.“
 
Skatinkime jaunuolių smalsumą, leiskime jiems mokytis iš patirties
 
„Smalsumas – įgimtas bruožas, tačiau mūsų švietimo sistema ir šeima jį išmuša tokiais pamokymais, kaip „būk atsargus“, „saugokis“, „rinkis lengvesnį kelią“, – įsitikinęs Cicerone iš Rumunijos.
 
Cicerone pataria neieškoti lengviausių kelių, o priimti iššūkius – eiti į priekį be jokių išankstinių nuostatų ir žiūrėti, kas nutiks.
 
Mokymasis iš patirties – viena veiksmingiausių mokymosi formų. Neli iš Bulgarijos įsitikinusi, kad sudėtinga politinė bei ekonominė situacija jos šalyje prisideda formuojant jaunų žmonių asmenybes.
 
„Pakovoti už save, veikti sudėtingomis aplinkybėmis jie išmoksta gerokai ankščiau, negu tampa finansiškai nepriklausomi, pradeda dirbti“, – pastebi viešnia.
 
Mokymasis iš patirties padeda sudominti jaunuolius, pastebi rumunas Cicerone. O domėjimasis ir smalsumas pasak jo – svarbiau už formalias žinias. Jei jaunuoliai turės tikslą – ras kaip jį pasiekti.
 
Leiskime jaunuoliams pažinti savo stiprybes, tobulinti savo gebėjimus
 
Jaunimas per menkai save pažįsta – nežino savo stiprybių. O būtent savo stipriųjų pusių pažinimas teikia žmogui pasitikėjimo savimi, įsitikinusi bulgarė Neli.
 
„Didelė problema – pasitikėjimas savimi trūkumas. Jauni žmonės nepažįsta savos stiprybių, negali jų prisistatyti ir dėl to jaučiasi netvirtai“, – pastebi Neli. Jos nuomone, labai svarbu padėti jaunuoliams ugdytis pasitikėjimą savimi, nes jis gali padėti jiems išgyventi, rasti vietą dideliame mieste.
 
Skatinkime jaunuolius nebijoti problemų, o jas spręsti
 
Daug kalbamės su jais apie jų kasdienybė ir kylančias problemas. Klausau jų, pasakoju jiems apie save, ką patyriau būdama jų amžiaus. Stengiuosi jiems perteikti, kad normalu turėti problemų, tačiau reikia jas spręsti – nusiraminti, įvertinti su kuo susidūrei ir imtis veiksmų, pastebi Neli.
 
Ne auklėkime, o išklausykime
 
„Svarbu ne mokyti, auklėti, keisti ar teisti, o būti šalia ir išklausyti“, – , įsitikinusi jaunimo darbuotoja Neli. Edukatorė pasakoja palaikanti kiekvieną jaunuolį. Ji stengiasi padėti pasiekti jo išsikeltų tikslų tiesiausiu, trumpiausiu keliu, nepaisydama lyčių stereotipų.
 
„Stengiuosi suprasti ir paisyti, kaip jie jaučiasi, kuo gyvena, ką mėgsta. Stengiuosi, kad manimi pasitikėtų. Neformalioje , neįpareigojančioje aplinkoje, pavyzdžiui kavinėje, vaikai čia žymiai lengviau įsitraukia“,– pastebėjimais dalinasi Neli.
 
Apie projektą
 
Pašnekovai – Edinburgo hercogo tarptautinių jaunimo apdovanojimų (angl. The Duke of Edinburgh‘s International Award, trumpiname – DofE) programos vadovai. Lietuvoje jiems buvo surengti tarptautiniai grafinio fasilitavimo mokymai. Tai būdas kaip paįvairinti darbą su jaunimu ir jiems patraukliu būdu pateikti informaciją.
 
Jaunimo darbuotojai išmoktus grafinio facilitavimo įgūdžius pritaikys lapkričio 26 d. dalyvaudami LR Švietimo ir mokslo ministerijoje iškilmingoje apdovanojimų ceremonijoje, kurios metu bus apdovanotas 51-as Edinburgo hercogo tarptautinių jaunimo apdovanojimų programoje dalyvavęs jaunuolis iš visos Lietuvos. Jungtinės Karalystės ambasadorė Claire Lawrence įteiks sidabro ir bronzos ženklelius bei tarptautinius sertifikatus. Šventės metu gausi tarptautinės programos bendruomenė minės ir programos gyvavimo Lietuvoje 10-metį.
 
Daugiau apie programą: www.dofe.lt
 

 

Projekto partnerio turinys