Tinklalapio logotipas
Grįžti

Mokyklų vadovai – svarbūs
event 2016-12-19 domain Lyderių laikas label_outline Aktualijos

Mokyklų vadovai – svarbūs
<div id="ctl00_PlaceHolderMain_Content_label" style="display:none">Puslapio turinys</div> <div id="ctl00_PlaceHolderMain_Content__ControlWrapper_RichHtmlField" class="ms-rtestate-field" style="display:inline" aria-labelledby="ctl00_PlaceHolderMain_Content_label"> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">​<span id="ms-rterangepaste-start"></span>Šio mėnesio „<a href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/lt/nuorodos/silome-aplankyti/3417-school-education-gateway-vartai-inias-apie-europos-vietimo-politik" target="_blank">School Education Gateway</a>“ ekspertų tinklaraščio straipsnyje profesorius Tomas Hamiltonas svarsto, kaip vadovavimo pareigas paskirstyti visiems mokyklos darbuotojams. </p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Mokyklų vadovai – svarbūs. Ar tikrai reikia tai kartoti? Galbūt tai priklauso nuo to, kas esate, ir kokį vaidmenį atliekate sistemoje, kurioje dirbate, tačiau principas, kad mokyklos vadovai yra svarbūs, sudaro pastaruosius kelerius metus Europos Sąjungos finansuojamo projekto esmę.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Šis projektas – tai <a href="http://www.schoolleadership.eu/" target="_blank">Vadovavimo mokykloms Europos politikos tinklas</a> (EPNoSL), kuriame dalyvauja labai daug organizacijų iš įvairių Europos šalių. Tiek visos atstovaujamos šalys, tiek visų rūšių projekte dalyvaujančios įstaigos vieningai mano, kad <a title="Finansinių, materialiųjų ir žmonių išteklių tvarkymas. Vadovavimo turinį lemia darbo specifika, o veiksmingumą – vadovo asmenybė (jo pasaulėžiūros branda, dalykinė kompetencija, asmeninis pavyzdys, organizaciniai gebėjimai, tinkamas santykių su žmonėmis stilius). " href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/biblioteka/straipsniai/lietuvi-kalba/4068-mokykl-vadovai-svarbs#">vadovavimas</a> mokyklai – tai esminis dalykas, būtinas norint turėti aukštos kokybės bei lygias galimybes užtikrinančią švietimo sistemą.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Taigi, kas vadovauja organizacijai?</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Akivaizdu, kad tai įstaigos vadovas arba vadovas ir didesnė darbuotojų grupė (arba vadovybės komanda). Šį modelį pripažįsta visi, nors gali būti įvairių būdų ar karjeros kelių, kuriais žmonės tampa vadovybės komandos nariais arba pradeda eiti vadovo pareigas.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Visgi vienas dalykas, labai pabrėžiamas EPNoSL tinkle, yra paskirstytoji <a title="Organizacijos tobulėjimo užtikrinimas savarankiško įsipareigojimo pagrindu. Švietimo lyderystė siejama su nuolatiniu mokymusi, tobulėjimu, energijos panaudojimu kompetencijos sklaidai, kai į bendrą darbą įtraukiamos visų tipų mokyklos ir visi švietimo sistemos lygmenys, kuriami bendradarbiavimo tinklai, skatinamas asmens ir sistemos tobulinimas, nuolatinių pokyčių nuostatų ugdymas. " href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/biblioteka/straipsniai/lietuvi-kalba/4068-mokykl-vadovai-svarbs#">lyderystė</a>. (Pastaba. Tai ne išdalyta <a title="Organizacijos tobulėjimo užtikrinimas savarankiško įsipareigojimo pagrindu. Švietimo lyderystė siejama su nuolatiniu mokymusi, tobulėjimu, energijos panaudojimu kompetencijos sklaidai, kai į bendrą darbą įtraukiamos visų tipų mokyklos ir visi švietimo sistemos lygmenys, kuriami bendradarbiavimo tinklai, skatinamas asmens ir sistemos tobulinimas, nuolatinių pokyčių nuostatų ugdymas. " href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/biblioteka/straipsniai/lietuvi-kalba/4068-mokykl-vadovai-svarbs#">lyderystė</a>, kai turima omenyje, kad vadovas tam tikras lyderio privilegijas dalija savo favoritams). Paskirstytoji <a title="Organizacijos tobulėjimo užtikrinimas savarankiško įsipareigojimo pagrindu. Švietimo lyderystė siejama su nuolatiniu mokymusi, tobulėjimu, energijos panaudojimu kompetencijos sklaidai, kai į bendrą darbą įtraukiamos visų tipų mokyklos ir visi švietimo sistemos lygmenys, kuriami bendradarbiavimo tinklai, skatinamas asmens ir sistemos tobulinimas, nuolatinių pokyčių nuostatų ugdymas. " href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/biblioteka/straipsniai/lietuvi-kalba/4068-mokykl-vadovai-svarbs#">lyderystė</a> reiškia, kad vadovavimo funkcijos plačiai pasklidusios visoje organizacijoje neatsižvelgiant į tai, ką vadovas ir vadovų komanda daro oficialiai. Tai gali būti vertintina teigiamai, o išmintingas <a title="Atsakingas, kūrybingas, į tvarumo principus ir nuolatinį mokymąsi, tobulėjimą susitelkęs profesionalas, kurio veikla grindžiama tvirtu vertybiniu pamatu, atkakliai ir viešai koncentruojantis savo ir bendruomenių dėmesį užtikrinti mokymo ir mokymosi kokybę. " href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/biblioteka/straipsniai/lietuvi-kalba/4068-mokykl-vadovai-svarbs#">lyderis</a> šį paskirstymą pripažins ir dirbs su tokiu paskirstytosios lyderystės tinklu. Pavojus slypi tame, kad tokia <a title="Organizacijos tobulėjimo užtikrinimas savarankiško įsipareigojimo pagrindu. Švietimo lyderystė siejama su nuolatiniu mokymusi, tobulėjimu, energijos panaudojimu kompetencijos sklaidai, kai į bendrą darbą įtraukiamos visų tipų mokyklos ir visi švietimo sistemos lygmenys, kuriami bendradarbiavimo tinklai, skatinamas asmens ir sistemos tobulinimas, nuolatinių pokyčių nuostatų ugdymas. " href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/biblioteka/straipsniai/lietuvi-kalba/4068-mokykl-vadovai-svarbs#">lyderystė</a> gali būti ignoruojama (arba nepripažįstama), o tai gali lemti konkurenciją tarp oficialios vadovybės ir „šešėlinės“ vadovybės.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Taigi, jeigu išmintingas <a title="Atsakingas, kūrybingas, į tvarumo principus ir nuolatinį mokymąsi, tobulėjimą susitelkęs profesionalas, kurio veikla grindžiama tvirtu vertybiniu pamatu, atkakliai ir viešai koncentruojantis savo ir bendruomenių dėmesį užtikrinti mokymo ir mokymosi kokybę. " href="http://www.lyderiulaikas.smm.lt/biblioteka/straipsniai/lietuvi-kalba/4068-mokykl-vadovai-svarbs#">lyderis</a> su kolegomis dirba paskirstytosios lyderystės formatu, iš kur ateina naujos idėjos ir kitos naujovės? Kaip spręsite kokybės užtikrinimo klausimus ir kaip bus paskirstyta atskaitomybė?</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Naujos idėjos ir naujovės ir toliau gali gimti daugiausia oficialių vadovų komandoje. Galite tikėtis, kad jie nuolat žinos paskutines nacionalinės politikos naujienas ir naujausius švietimo srities mokslinius tyrimus, tačiau vadovų komanda neturėtų būti vienintelis naujovių šaltinis.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Kiti mokytojai, kaip specialistai, taip pat dairysis plačiau bei stengsis apmąstyti savo praktiką. Jie gali tęsti akademines studijas. Jie gali priklausyti mokytojų mokymosi bendruomenei. Jie gali įsitraukti į nenutrūkstamo profesinio tobulėjimo procesą arba vykdyti profesinius tyrimus. Taigi jie neturėtų būti laikomi tik pasyviais vadovybės komandos „iš viršaus“ nuleidžiamų idėjų gavėjais – priešingai, jie turėtų aktyviai jų teirautis.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Tačiau jeigu kiekvienas darbuotojas vienaip ar kitaip vadovauja, kam tenka atsakomybė?</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Na, mokyklos vadovui ir vadovybės komandai ir vėl tenka pagrindinis vaidmuo, tačiau atsakomybė turėtų (ir privalo!) būti paskirstyta visiems darbuotojams. Kiekvienas turėtų prisidėti užtikrinant kokybę, tiek patvirtinant kokybę atskaitomybės tikslas, tiek (ir tai kur kas svarbiau) gerinant kokybę ateičiai.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Visi mokytojai turėtų būti puikūs specialistai.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Kai kurios sistemos jau sėkmingai „atrieda“ ir yra visai netoli, o prie kitų dar reikia nemažai padirbėti. Kaip šalies, judančios teisinga kryptimi, pavyzdį norėčiau paminėti savo gimtąją Škotiją ir <a href="http://www.gtcs.org.uk/" target="_blank">Škotijos generalinės mokymo tarybos</a> darbą. Ši taryba parengė puikių profesinių standartų mokytojams rinkinį ir profesinio tobulėjimo sistemą, kuri padės mokytojams visos jų karjeros metu.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Jeigu norite daugiau sužinoti apie paskirstytąją lyderystę, kreipkitės į prie EPNoSL <a href="http://www.schoolleadership.eu/portal/resource/leadership-distributed" target="_blank">dirbančius </a>Philipą Woodsą ir Amandą Roberts iš <a href="http://www.herts.ac.uk/cel/our-team" target="_blank">Hertfordširo universiteto Švietimo lyderystės centro</a>.</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Malonaus skaitymo!</p> <p class="ms-rteElement-P ms-rteFontFace-1">Tomas Hamiltonas yra Stirlingo universiteto garbės profesorius ir buvęs Škotijos generalinės mokymo tarybos švietimo ir profesinio mokymosi direktorius</p> </div>