Tinklalapio logotipas
Grįžti

Saulius Jurkevičius. Ką davė Lietuvos mokyklai etatinis darbo užmokesčio įvedimas?
event 2018-11-06 domain Delfi.lt

Saulius Jurkevičius. Ką davė Lietuvos mokyklai etatinis darbo užmokesčio įvedimas?
Nei viena švietimo reforma Lietuvoje nesukėlė tokios sumaišties ir tokio didelio nepasitenkinimo kaip mokytojų etatinio darbo užmokesčio sistemos įvedimas. Šiandien akivaizdžiai galima matyti, kad reformai buvo gerai nepasiruošta, ji priimta netinkamu laiku, o jos deklaruoti siekiai neatnešė jokios apčiuopiamos naudos mokyklų bendruomenėms.
 
Ironiška yra tai, kad taip ir nesugebėta sklandžiai paaiškinti, kokių tikslų buvo siekiama šia reforma. Galime tik konstatuoti, kad mokytojų atlyginimai nepadidėjo, jaunų pedagogų pritraukti į mokyklas nepavyko, o įsivaizduojama lozunginė tezė, kad bus galima apmokėti mokytojams už visas veiklas, netapo realybe dėl lėšų stokos. Galiausiai paaiškėjo, kad didžiajai daliai Lietuvos mokytojų negali būti suformuoti etatai pagal kūrėjų įsivaizduojamą modelį.
 
Mokyklos bendruomenės buvo įklampintos į ilgalaikį ir smulkmenišką pedagoginio darbo specifikos aiškinimąsi, kurį visi supranta labai skirtingai. Net ir sunku buvo įsivaizduoti, į kokį beprasmišką procesą pateks mokyklos, bandydamos išsiaiškinti, atrodytų, savaime suprantamus dalykus. Anksčiau egzistavusi mokytojų darbo apmokėjimo tvarka buvo ydinga, tačiau bent jau rėmėsi tam tikrais racionaliais principais ir sudarė prielaidas atsakingai naudoti valstybės lėšas. Dabar mokytojai savo veiklas priversti dar detaliau skirstyti į pasiruošimą pamokoms, sąsiuvinių taisymą, trumpalaikes ir ilgalaikes konsultacijas, tėvų informavimą, profesinį tobulėjimą, bendradarbiavimą su mokyklos socialiniais partneriais, vadovavimą klasei ar grupei ir t. t.
 
Visos šios veiklos iš esmės negali būti tiksliai apskaičiuojamos, o kai jos yra bandomos suskaičiuoti, atsiranda didžiulės paklaidos. Tokio pobūdžio veikla įgauna groteskišką pavidalą ir veda mokytojus į susipriešinimą ir nuolatinį nepasitenkinimą. Be to, šis procesas tiesiogiai ir netiesiogiai žemina ir menkina mokytojo savivertę. Jeigu tokiu keliu bandytų eiti medikai, policininkai ar kitų profesijų atstovai ir pradėtų savo etatą sudarinėti iš nedidelių ir trumpalaikių darbelių, greičiausiai jie nesugebėtų užtikrinti tinkamo savo pareigų ėjimo ir ilgainiui tai įgautų absurdišką pavidalą.

Daugiau skaitykite čia.