Svarbu ne tik užsidirbti – moksleivių verslams rūpi ekologija, tvarumas ir socialinės problemos

Grįžti

Svarbu ne tik užsidirbti – moksleivių verslams rūpi ekologija, tvarumas ir socialinės problemos
event 2020-02-26 domain Nacionalinė švietimo agentūra label_outline Projektai ir konkursai

Svarbu ne tik užsidirbti – moksleivių verslams rūpi ekologija, tvarumas ir socialinės problemos

Verslo ekspertai pastebi, kad jaunieji verslininkai vis daugiau orientuojasi į ekologiją, tvarumą, socialines problemas ir pritaiko galybę išmanių sprendimų. Dar mokykloje savo pirmuosius verslus kuriantiems moksleiviams ne ką mažiau nei pelnas rūpi jų verslo tvarumas, globalios problemos, gamtos tausojimas, sveikatingumas. Verslų įvairovė gali nustebinti ne vieną: nuo drabužių augintiniams, išmanių meteorologinių stotelių, ekologinių rašiklių ar naujos konsistencijos dantų pastos iki psichologinei sveikatai palaikyti skirtų kompiuterinių programėlių.

Moksleiviai seka aktualijas

Visus metus moksleiviai, dalyvaujantys „Lietuvos Junior Achievement“ programoje AcceleratorX, kuria savo verslą – jaunąsias bendroves. Programa kasmet sujungia apie 20 000 mokinių iš daugiau nei 350 mokyklų visoje šalyje, kur padedami mokytojų ir verslo ekspertų mokiniai  generuoja idėjas, steigia bendroves, vysto savo veiklą pasitelkdami rinkodaros sprendimus ir, žinoma, generuoja realius pardavimus.

„Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė sako, kad moksleiviams svarbiausia ne galimybė užsidirbti, o išbandyti save visame verslo kūrimo procese ir realizuoti idėjas. Ji pastebi, kad jaunimo kuriami verslai siekia būti draugiški gamtai, tvarūs, pastebėti visuomenei aktualias problemas ir prisidėti prie jų.

Šiuo atžvilgiu yra matomas aiškus pokytis – anksčiau jaunimas buvo labiau orientuotas į pelną, o dabar kur kas daugiau dėmesio skiria  klausimui, kaip pasiekiamas pelnas ir kokia verslo įtaka aplinkai, žmonėms, visuomenei. 

„Ukmergėje gimnazistai įkūrė bendrovę „Linksmosios letenėlės“, kuri nuo pirmųjų žingsnių prisideda prie filantropijos Lietuvoje puoselėjimo ir aplinkai draugiško verslo kūrimo. Nuo gauto pelno dalis pajamų atiteks beglobių augintinių organizacijai. Verslo idėja yra sukurti ir pasiūti vienetinius drabužius augintiniams iš padėvėtų rūbų“, – apie vieną iš moksleivių verslo idėjų pasakoja „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė.

Gargžduose besimokantys gimnazistai daugiau dėmesio skyrė globaliai problemai ir sukūrė verslą, kuris paremtas ekologiniais rašikliais.

„Vaikai sukūrė šūkį „Ekologija – tai aš“ ir noriai neša žinią, kad kiekvienam svarbu atkreipti dėmesį į tausojimą ir tvarumą. Iš antrinių žaliavų perdirbti rašikliai yra puikus pakaitalas plastikui, kurio ir taip labai daug sunaudojame savo kasdienybėje“, – sako A. Rusteikienė.

Verslo lyderiai – jaunosios kartos partneriai

Moksleivių verslui svarbios praktinės žinios ir realaus verslo patirtis, todėl „Lietuvos Junior Achievement“ prie programos kviečia prisidėti verslo atstovus ir tapti mentoriais jaunimui.  Viena iš tokių įmonių yra „Lietuvos draudimas“ –  net 10 įmonės vadovų tapo mentoriais verslo kūrimą išbandančioms moksleivių bendrovėms.

„Jaunimo finansinis švietimas ir visuomenės finansinis raštingumas – viena iš „Lietuvos draudimo“ socialinės atsakomybės krypčių. Investuodami į šią sritį bendradarbiaujame su „Junior Achievement“:  remiame organizaciją finansiškai, esame organizavę moksleivių dienas mūsų bendrovėje, o šiemet startavome su mentorių komanda visoje šalyje.

Finansiškai raštingas ir verslus jaunimas – nauja karta, kuri visai netolimoje ateityje taps mūsų kolegomis, partneriais, klientais. Šiandien mes galime padėti ateičiai augti – tikėdami jaunimo potencialu, girdėdami jų idėjas, gerbdami jaunystę, kūrybiškumą ir svajones, kurių sėkmei reikalingos mūsų praktinės žinios, partnerystė ir palaikymas. Mes norime ir galime tapti jaunimui stipriu partneriu, kuris pataria, motyvuoja, tiki ir ragina pasitikėti savimi“, – Aurelija Kazlauskienė, „Lietuvos draudimo“ Strategijos, klientų ir marketingo departamento direktorė pasakoja apie bendradarbiavimą su „Lietuvos Junior Achievement“.

Mentoriai periodiškai susitinka su moksleivių bendrovėmis, dalinasi patirtimi ir padeda idėjas paversti realiai veikiančiais pirmaisiais verslais.

„Mano komanda, kurios mentorius esu, kuria augintiniams rūbus. Pirmiausia jaunieji verslininkai orientavosi į žiemos sezoną, todėl kartu sprendėme problemą, kaip pratęsti verslą, kad jis būtų tinkamas visiems keturiems metų laikams. Taip pat kartu ieškojome rinkodarinių sprendimų ir siekėme, kad apie idėją išgirstų kuo daugiau žmonių – tam net pavyko pasitelkti žinomus Lietuvos influencerius.

Matau, kad moksleiviai labai vertina mūsų susitikimus. Kai susitikau pirmą kartą, moksleiviai mane pasitiko su idėja ir buvo pasiruošę klausimų. Kol kalbėjomės mačiau, kaip jų rankose konspektai pildosi, mokiniai rašėsi mano pasiūlymus, jaučiausi galintis jiems padėti. Natūralu, kad jiems reikia įkvėpti pasitikėjimo, nes ne viskas pavyksta iškart taip, kaip jaunuoliai tikėjosi. Vis dėlto gerai, kad, susidūrę su sunkumais, žino, į ką gali kreiptis. Mums susitikus išgirstu vis naujų klausimų, apie juos galime diskutuoti“, – apie bendrą darbą su moksleiviais pasakoja Rolanas Blėdis, „Lietuvos draudimo“ Pietų regiono vadovas.

Panaudoja ir mokykloje gautas žinias

Andželika Rusteikienė pastebi, kad šiuolaikinė moksleivių karta yra labai versli ir linkusi pritaikyti mokykloje gautas žinias realiame gyvenime. Pavyzdžiui, jaunoji bendrovė iš Kauno „Care to Smile“ gamina ekologišką dantų pastą su aktyvinta anglimi, savo versle pritaikydami chemijos žinias.

„Rinkos tyrimai parodė, kad žmonėms yra svarbi ne tik gamta, ekologiškumas, bet ir jų sveikata. Ši dantų pasta unikali tuo, kad yra kietos konsistencijos, juodos spalvos bei pateikiama rūšiuojamame įpakavime – stikliniame indelyje. Taip moksleiviai prisideda prie gamtos išsaugojimo. „Care to Smile“ – lietuviškas produktas, kuris pasižymi ekologiškomis, sveikomis ir draugiškomis aplinkai savybėmis“, – pasakoja „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė.

Motyvuoja konkurencija ir verslo atstovų įvertinimai

Moksleiviai ne tik kuria savo pirmuosius verslus su mentoriais ir mokytojais, bet ir varžosi tarpusavyje. Keletą kartų per metus šalyje vyksta expo renginiai (parodos), kuriuose jaunosios įmonės pristato savo produktus ir varžosi dėl nominacijų.

Moksleivius į tvarumą bei socialiai atsakingus sprendimus veda ir expo renginių komisija. Ją sudaro skirtingų verslų ir valstybinių institucijų atstovai, kurie ne tik steigia nominacijas bei prizus, įvertindami jaunąjį verslą už inovatyvumą, naujas idėjas, socialiai atsakingus sprendimus, drąsius rinkodaros sprendimus, bet ir noriai dalija patarimus jauniesiems verslininkams. Verslo įsitraukimas ir dėmesys leidžia „Lietuvos Junior Achievement“ programoje dalyvaujantiems moksleivius labai iš arti pažinti verslo atstovus, užduoti aktualius klausimus ir įsikvėpti iš realių pavyzdžių.