Tinklalapio logotipas
Grįžti

Unikalioje menininko Žygimanto Amelyno instaliacijoje – naujas požiūris į „Moną Lizą“ ir duoklė knygoms
event 2019-04-11 domain Švietimo informacinių technologijų centras

Unikalioje menininko Žygimanto Amelyno instaliacijoje – naujas požiūris į „Moną Lizą“ ir duoklė knygoms

Skaitymas madingas amžinai – tokią žinutę savo naujausiame modernaus meno kūrinyje užkodavo menininkas Žygimantas Amelynas. Unikali iš knygų sukurta instaliacija tapo pačia svarbiausia Vilniaus prekybos centre „Europa“ vykstančių „Knygų dienų“ puošmena, kurią išvysti savo akimis lankytojai gali iki balandžio 19 dienos.

Pasak Ž. Amelyno, unikalios instaliacijos idėja gimė kone staiga, todėl šį kūrinį menininkas apibūdina kaip „visišką improvizaciją“.

Nepaisant to, kad pirminė vizija priešaky pasirodė spontaniškai, kūrinio realizacija pareikalavo didelių pastangų – antai išgryninus mintį ir pasirūpinus reikalingomis detalėmis, vien sukonstruoti instaliaciją prireikė nepertraukiamo dvylikos valandų darbo.

Apie naujausią prekybos centre „Europa“ vykstančių „Knygų dienų“ proga sukurtą meninę instaliaciją – iš pirmų lūpų:  

Žygimantai, papasakokite apie instaliaciją – ką šįkart paruošėte žiūrovams?

Ši meninė instaliacija yra mano asmeninė vieno garsiausių renesanso laikų menininko Leonardo da Vinci kūrino „Mona Liza“ interpretacija. Tai – modernaus požiūrio į šį kūrinį išraiška, smarkiai stilizuota „Monos Lizos“ versija.

Kodėl būtent Leonardo da Vinci ir „Mona Liza“?

Kurdamas šią instaliaciją siekiau sudominti žmones, patraukti jų dėmesį, tačiau tuo pačiu ir nevarginti jų raginant nagrinėti kažką išties sudėtingo. „Moną Lizą“ savo interpretacijai pasirinkau dėl to, kad visuomenėje ji – labai gerai atpažįstama, yra vienas žinomiausių meno objektų, todėl tuoj pat patraukia praeivių akis. Tai kūrinys, kurio nereikia specialiai paaiškinti, – galima vien pažvelgti naujai.

Kokią prasmę paslėpėte kūrinyje?

Gilios prasmės šioje instaliacijoje pats nesistengiau paslėpti, nors galbūt žiūrovai, vertindami kūrinį, ją netruks rasti – juk dažniausiai viską vertiname per asmeninį požiūrį, patirtį. Savo ruožtu į šį kūrinį žvelgiau kaip į asmeninį žaidimą gerai atpažįstamomis detalėmis, stengiausi „Moną Lizą“ interpretuoti taip, kad žiūrovams tai pasirodytų netikėta. Priešingai nei originale, mano meno kūrinyje Mona Liza vaizduojama su knyga rankose. Knygos pavadinimą – „Fashion History“ – galima suprasti kaip žiūrovams skirtą žinutę: skaitymas – visada madinga.

Iš ko pagaminta ši meninė instaliacija?

Šio meno kūrinio pagrindas yra naujo leidimo šiuolaikinės, modernios knygos, kurių iš viso prireikė maždaug šimto. Atverstos knygos pritaisytos prie specialaus karkaso, visos jos sulygiuotos taip, kad atrodytų kaip beveik plokščia siena, „dekoruota“ skirtingais tekstais. Pagrindiniu šios iš knygų sukurtos plokštumos akcentu tapo stilizuotas Monos Lizos portretas – grafikos darbas, tuo tarpu atverstos knygos byloja apie netikėtą, gal kiek įžūlų materijos pasirinkimą.

Kokių lankytojų reakcijų tikitės?

Viliuosi, kad instaliacija žmonėms bus įdomi, ir žiūrovai pasirodys esantys smalsūs. Esame pasiruošę įtraukti lankytojus ir į kūrybinius procesus – jei tik pajausime, kad žiūrovai nori, mielai pabendradarbiausime plėtodami kūrinį čia pat, vietoje.

Instaliacija sukurta būtent „Europoje“ vykstančių „Knygų dienų“ proga. Kur ji keliaus toliau?

Kol kas nesame sugalvoję jokio romantiško pratęsimo, taigi norintys pamatyti kūrinį turėtų suskubti.

Pamatyti ir apžiūrėti unikalią Ž. Amelyno meninę instaliaciją visi norintys kviečiami „Europoje“ vykstančių „Knygų dienų“ metu, iki balandžio 19 dienos. Instaliacija įrengta „Knygų dienų“ erdvėje, esančioje pirmame aukšte.