hero

Ateities klasės laboratorija – įkvepianti mokymosi aplinka skaitmeniniam ugdymui

Ateities klasės laboratorija – įkvepianti mokymosi aplinka skaitmeniniam ugdymui

2023-12-20
Nacionalinė švietimo agentūra

Ateities klasės laboratorijos idėja kilo Europos mokyklų tinklo organizacijoje, kuri plačiai žinoma „European Schoolnet“ vardu. Tai konceptualus sprendimas, sujungiantis tiek mokymosi aplinkų pritaikymą, tiek mokymo(si) metodų panaudojimą, siekiant užsibrėžtų ugdymo tikslų.

2012 m. Ateities klasės laboratorijos idėja buvo pristatyta Europos švietimo bendruomenėms. Prie šio projekto drauge dirbo Europos šalių švietimo specialistai kartu su informacinių technologijų gamintojais. Politikai, mokytojai ir verslo atstovai drauge kūrė ateities laboratorijos viziją. Šiuo metu ši idėja papildyta skaitmeninių mokymo priemonių taikymo galimybėmis ir jų įvairove. Ateities klasės laboratorija – tai ne tik aplinka, o visa ugdymo sistema, rekomenduotina STEAM ugdymui, projektinėms veikloms, doriniam, pilietiškumo ugdymui ir kitiems dalykams bei neformaliajam ugdymui, kuriuose svarbus ne tik informacijos perdavimas, bet ir mokinių keitimasis idėjomis, bendravimas ir kūrybiškumas. Ateities klasės laboratorija yra plačiai diegiama Europoje. Pavyzdžiui, Ispanijos Valensijos regione siekiama, kad kiekviena mokykla turėtų Ateities klasės laboratoriją ir visose mokyklose dirbtų mokytojai, parengti naudoti šią ugdymo sistemą, skiriamos lėšos tokioms klasėms sukurti. Taip pat visoje Europoje veikia Ateities klasės laboratorijos ambasadorių tinklas, globojamas „European schoolnet“ tinklo. Naujausią informaciją apie šio tinklo veiklą gruodžio mėnesį, galima rasti čia. Taigi, kas gi yra ta Ateities klasės laboratorija? Ją sudaro 6 skirtingos zonos:

Tiriamoji (investigate) zona, kurioje mokiniai skatinami būti tyrėjais ir įvairiais aspektais tyrinėti mokymosi medžiagą. Čia rekomenduojama naudoti mobilius baldus, kad mokymosi zona būtų lengvai pertvarkoma pagal mokymosi poreikius. Joje turėtų būti įvairių skaitmeninių technologijų, tokių kaip planšetiniai kompiuteriai, robotukai, aukštos raiškos vaizdo kameros, vaizdo redagavimo programinė įranga, kurios sudarytų prielaidas atlikti tiriamąsias užduotis ir skatintų mokinių motyvaciją mokytis. Taip pat rekomenduojamas didesnės spartos internetas bei dirbtinio intelekto pagrindu veikiančios programėlės.

Kūrybos (create) zona. Čia mokiniai gali planuoti, projektuoti ir kurti savo darbus. Pavyzdžiui, kurti skaitmenines medijas (vaizdo / garso), įrašus arba pristatymus. Šioje zonoje mokiniai ne tik naudoja savo turimas žinias, įgytas arba papildytas tiriamoje zonoje, bet ir jas analizuoja, interpretuoja, vertina komandos atliktą darbą. Rekomenduojama šioje zonoje turėti aukštos raiškos kameras, vaizdo ir garso medžiagos redagavimo įrangą, mikrofonus, pokalbių, animacijos kūrimo skaitmeninę įrangą ir pan.

Pristatymo (present) zona. Labai svarbu, kad mokiniai, sukūrę savo darbus, turėtų galimybę juos pristatyti ir dalintis savo darbo rezultatais su kitais mokiniais. Rekomenduotini interaktyvūs pristatymai, skatinantys vartotojų sąveiką ir grįžtamąjį ryšį. Taip pat skatinamas mokinių darbų publikavimas ir dalijimasis internete, skatinant naudotis internetiniais ištekliais, laikantis saugumo internete taisyklių. Šioje zonoje rekomenduojama naudoti mobilius baldus, kad būtų galima juos pritaikyti pristatymų formatui, taip pat ekraną / lentą su projektoriumi, įrankius publikacijoms internete.

Bendravimo (interact) zona. Šioje zonoje mokiniai bendrauja poromis ar grupelėmis mokymosi tema ir aptaria parengtą medžiagą. Mokymosi erdvė turi būti pertvarkoma taip, kad mokiniai galėtų sėdėti įvairiai: grupelėmis, poromis ar kt., ir naudodami įvairias skaitmenines priemones diskutuotų apie savo ar savo draugų parengtus pristatymus. Šiam tikslui tinkamos išmaniosios lentos, planšetiniai kompiuteriai, mobilieji telefonai, kad stiprėtų mokymosi motyvacija ir mokymosi patirtys būtų labiau suasmeninamos.

Pasikeitimo (exchange) zona. Čia mokinių grupelės pasikeičia savo įžvalgomis, atradimais ir išvadomis su kitomis grupelėmis, taip praturtindamos ir asmeninį mokymąsi. Skaitmeninių technologijų naudojimas šį procesą gali papildyti bendraujant nuotoliniu būdu ar naudojant pokalbių platformas bei programėles.

Vystymo (develop) zona. Tai zona, skirta neformaliajam mokymuisi ir savirefleksijai. Mokiniai šioje zonoje turi galimybę įsivertinti savo išmokimą ir papildyti turimas žinias ar savarankiškai pakartoti mokymosi medžiagą.

Tad šiose šešiose mokymosi zonose mokiniai gali ugdytis esmines XXI amžiaus kompetencijas, išbandyti naujus vaidmenis ir mokymosi stilius, modernesnes mokymosi aplinkas ir naujausias skaitmenines ugdymo technologijas bei priemones. Daugiau apie šią mokymosi aplinką galima rasti čia 

Pagal „European Schoolnet“ medžiagą parengė Salomėja Bitlieriūtė, Ugdymo inovacijų skyriaus specialistė

Straipsnio nuotraukos