hero

Ukrainiečių pabėgėlių įtrauktis 5–12 klasėse: kas jei mokiniai tiesiog nekalba valstybine kalba?

Ukrainiečių pabėgėlių įtrauktis 5–12 klasėse: kas jei mokiniai tiesiog nekalba valstybine kalba?

2022-08-19
School Education Gateway

Per pastarąsias keletą savaičių Europos Sąjungos sieną kirto apie 5 mln. ukrainiečių. Nors Ukrainos švietimo ministerija stulbinamai pasidarbavo, suorganizuodama nuotolinį mokymąsi visiems vidurinių mokyklų mokiniams, kelyje dar yra įveiktinų kliūčių. Straipsnyje SIRIUS tinklo vadovė Mialy Dermish svarsto apie ukrainiečių moksleivių socialinę, kalbinę įtrauktį ir jų kelią į sėkmingą mokymąsi.

Ką tik keletą dienų praleidusi Varšuvoje, moderuodama Tarptautinį švietimo seminarą „Ukrainos pabėgėlių švietimas: pradinis pabėgėlius priimančių jurisdikcijų politikos dialogas“, galiu pasakyti, kad vietos bendruomenių dosnumas ir parama atvykėliams tikrai gniaužia kvapą. Vis dėlto reikia pripažinti, kad naujai atvykusių mokinių socialinė ir švietimo įtrauktis nėra savaime vykstantis procesas.

Įtrauktis tyrimuose

Kai naujų mokinių atvyksta daugiau nei tikėtasi, o mokytojams ir mokyklų vadovams trūksta patirties, žinių ar pagalbos, kad galėtų naujokus įtraukti į pamokas, visame pasaulyje matome tendencingai pasirenkamą išeitį: sudėti mokinius į atskirą klasę ir rasti pabėgėlį arba kalbos mokytoją, kuris juos mokytų, kol jie pasirengs pereiti į įprastą klasę.

Vis dėlto, renkantis šią gerais ketinimais grįstą strategiją, neatsižvelgiama į tai, kaip veikia mūsų smegenys. Bet kuris mokytojas jums patvirtins, kad kartojimas yra raktas į meistrystę, o kiekvienas kalbos mokytojas pridurs, kad daugiau kontakto su kalba reiškia geresnius kalbinius gebėjimus. Ir iš tikrųjų tyrimai rodo, kad įgyti socialinių kalbos įgūdžių mokiniams prireikia 3–6 mėnesių, kasdien po kelias valandas praleidžiant tos kalbos apsuptyje. Bet kaip manote, kiek lenkų kalbos aš girdėčiau, jei būčiau klasėje, kurioje vien vaikai ukrainiečiai?

Įtrauktis praktikoje

Anksčiau klasėje mažai ar visai nedirbusiems su užsienio kalba kalbančiais mokiniais mokytojams bus sunku juos įtraukti – ypač mokslo metų gale, kaip dabar supratome. Tad kaipgi iš tikrųjų įtraukti vaikus?

Daugelyje Europos šalių pasiteisino ribotos trukmės įvadinės pamokos – tai atskiri užsiėmimai, trunkantys nuo vienos dienos iki dviejų savaičių (ar netgi trijų mėnesių vyresniems paaugliams), skirti padėti pabėgėliams išmokti pagrindus prieš jungiantis į bendras pamokas.

Kitas variantas, išbandytas Jungtinėje Karalystėje ir Prancūzijoje, yra visiško panirimo programos su arba be specialios kalbinės pagalbos. Speciali pagalba gali būti teikiama įvairiai, pavyzdžiui, kalbos mokytojai gali pasivadinti vaikus 20 minučių ar pan. per dieną padirbėti atskirai arba per pamokas gali talkinti patirties mokyti užsienio kalba kalbančius vaikus turintys arba vaikų gimtąja kalba kalbantys mokytojo padėjėjai.

Svarbiausia, kad per pirmuosius metus naujoje mokykloje mokiniai pakankamai laiko per dieną praleistų apsupti naujosios kalbos, pasiekdami aktyvaus kontakto su kalba tikslus ir megzdami pasitikėjimu grįstus ryšius su įgudusiais kalbos vartotojais.

Įtrauktis per egzaminų sesiją

Jau gegužė. Kaipgi bus su egzaminų sesija? Negalime leisti vaikams nukentėti dėl to, kad jų klasėje yra mokinių, tiesiog nepasirengusių laikyti egzaminų. Žinoma, tikroji problema yra perdėtas kliovimasis standartizuotais testais, bet, deja, tai greitai nepasikeis.

Kol kas galime skatinti švietimo ministerijas skirti papildomų akademinių kreditų mokiniams, turintiems pamokų kartu su naujai atvykusiais pabėgėliais.

Taip pat galima ieškoti tinkamų progų padidinti kontaktų su kalba ne per „kalimo pamokas“.

  1. Dailės, muzikos, sporto ir kai kurios matematikos pamokos dažnai būna „palankesnė“ aplinka įtraukčiai. Išbandyti įtrauktį amžiaus grupėse, kur egzaminų rezultatai ne tokie svarbūs, taip pat gali būti vienas iš variantų.
  2. Galima padidinti pabėgėlių kontaktus su kalba ne per pamokas per visuotinius mokyklos pusryčius arba pusiau struktūruotas veiklas per pertraukas. Taip pat galima skatinti tėvus sudaryti sąlygas vaikams socializuotis po pamokų arba suporuoti pabėgėlių šeimas (mokinius) su vietiniais mokiniais mokytis tarpusavyje.
  3. Vasarą galima organizuoti užsiėmimus ir stovyklas, suburiančias vietinius ir pabėgėlius vaikus, arba sukviesti šeimas kartu paiškylauti, išsikepti maisto ant grotelių. Mokomąja kalba laisvai bendraujantys tėvai, socialiniai darbuotojai ir universiteto studentai taip pat gali pradėti meno projektus, sporto komandas ar muzikavimo užsiėmimus 5–12 klasių mokiniams.

Atvykėlių įtraukimas klasėse vykstant egzaminų sesijai gali nebūti pats tinkamiausias kelias, ypač tiems moksleiviams, kurie šiemet baigia mokslus Ukrainoje internetu. Tačiau keletą mėnesių mūsų švietimo sistemose praleisiantiems mokiniams gyvybiškai svarbu suprasti, kad socialinė įtrauktis yra būtinas pagrindas kalbinei įtraukčiai ir sėkmingam ugdymui. Taip skatintume ukrainiečius mokinius kuo geriau išnaudoti savo dabartinę padėtį, kad jie galėtų grįžti namo su vykusia mokymosi patirtimi kraityje, ar pasilikti tiek, kiek reikės, priimančiojoje šalyje.

Norėdami šia tema sužinoti daugiau, parsisiųskite pristatymą apie segregacijos prevenciją.

Mialy Dermish yra SIRIUS tinklo vykdomoji direktorė. Anksčiau dirbo su Jungtinių Tautų vyriausiojo pabėgėlių reikalų komisaro biuro regionine atstovybe ES reikalams Briuselyje.

Nuotrauka
Max Fischer nuotrauka